Najprostszym i najbardziej powszechnym sposobem zasilania wideorejestratora jest skorzystanie z zasilacza do gniazda “zapalniczki” w samochodzie. Podłączamy zasilacz do gniazda, kabel zasilający do kamery, odpalamy zapłon i już. Kamera uruchamia się i rozpoczyna nagrywanie wraz z włączeniem zapłonu w samochodzie.
Jednak w większości aut, gniazdo zapalniczki samochodowej pozostaje nieaktywne po wyłączeniu zapłonu. W związku z tym niemożliwe jest zasilanie wideorejestratora podczas postoju i nagrywanie zdarzeń parkingowych. Zresztą, nawet jeśli gniazdo zasilania pozostaje aktywne cały czas, niezależnie od pracy silnika, zdecydowanie odradzam pozostawianie podłączonego zasilacza do kamerki w takim gnieździe. To niesie bowiem ryzyko rozładowania akumulatora samochodu przez pracujący non-stop wideorejestrator.
W tym artykule dowiesz się jaki jest bezpieczny sposób zamontowania wideorejestratora w samochodzie ze stałym zasilaniem z instalacji elektrycznej samochodu. Zapraszam.
Spis treści
- Adaptery zasilania do kamer samochodowych - jaką pełnią funkcję?
- Jak podłączyć kamerę samochodową do bezpieczników poprzez adapter zasilania?
- Zalety i wady stosowania adapterów zasilania do kamer samochodowych
Poradnik w wersji wideo na YouTube
Jeśli wolisz oglądać i słuchać zamiast czytać, sprawdź ten sam poradnik na naszym kanale YouTube. Film trwa ok. 10 minut i omawia wszystkie zagadnienia, o których przeczytasz w tym artykule. Zapraszam:
https://www.youtube.com/watch?v=jeVZ72g3iLg
Adaptery zasilania do kamer samochodowych - jaką pełnią funkcję?
Najpopularniejszym i zarazem najtańszym sposobem podłączenia kamery samochodowej do stałego zasilania jest skorzystanie ze specjalnego adaptera, który zwykle ma postać “kostki” wpinanej przewodami pomiędzy kamerę a zasilanie.
Przykładowy adapter zasilania do instalacji elektrycznej
Głównym zadaniem adaptera jest przede wszystkim zapewnienie ciągłego zasilania wideorejestratora samochodowego - zarówno podczas jazdy, jak i po zaparkowaniu oraz wyłączeniu silnika. Dzięki temu kamera samochodowa może kontynuować pracę i monitorować otoczenie pojazdu w trybie parkingowym.
Adapter zasilania czerpie energię bezpośrednio z instalacji elektrycznej samochodu. Podłączenia do instalacji można dokonać na różne sposoby, jednak najczęściej adapter podłącza się do skrzynki bezpieczników wewnątrz pojazdu.
Wybrane modele adapterów zasilania umożliwiają wykorzystanie diagnostycznego gniazda OBD2, które jest standardowym wyposażeniem wszystkich współczesnych samochodów. W tym przypadku wystarczy włożyć wtyczkę adaptera do gniazda OBD2, z którego pobierana będzie energia niezbędna do stałego zasilania wideorejestratora.
Co więcej, niektóre modele rejestratorów jazdy posiadają wbudowaną funkcjonalność adaptera zasilania. W takich przypadkach, zasilanie z wideorejestratora podłącza się bezpośrednio do instalacji elektrycznej, bez konieczności stosowania dodatkowego adaptera zasilania.
Co to jest funkcja “ACC” w adapterach zasilania?
Każdy adapter zasilania posiada co najmniej dwie żyły (przewody) zasilające: BAT (czasem oznaczany jako VCC lub podobnie) oraz GND. Przewód BAT jest podłączony do obwodu elektrycznego ze stałym napięciem, niezależnym od zapłonu, a przewód GND to tzw. masa (uziemienie), który podłączyć należy np. do elementu karoserii samochodu.
Większość adapterów zasilania posiada dodatkowy przewód "ACC" (ang. Accessory). Przewód ten podłączyć należy do obwodu elektrycznego, który jest aktywny po uruchomieniu zapłonu.
Przewody zasilające adaptera zasilania
Co to daje? Kompatybilne z adapterami tego typu kamerki samochodowe, dzięki rozróżnieniu sygnału ACC rozpoznają kiedy auto jest zaparkowane (po wyłączeniu zapłonu) i automatycznie aktywują tryb parkingowy. Po ponownym uruchomieniu zapłonu, sygnał ACC również uaktywnia się, przez co kamera samoczynnie powraca do standardowego trybu nagrywania jazdy.
Czy adaptery zasilania zabezpieczają akumulator przed rozładowaniem?
Ponieważ adapter zasilania podczas parkowania pobiera energię z instalacji elektrycznej samochodu, a więc z jego akumulatora, często pojawia się obawa o ryzyko jego rozładowania, a w efekcie unieruchomienia pojazdu. Adaptery zasilania posiadają jednak funkcje zabezpieczające akumulator pojazdu przed nadmiernym rozładowaniem.
Jak to działa? Każdy adapter zasilania monitoruje bieżące napięcie w układzie elektrycznym i jeśli spadnie ono poniżej krytycznego poziomu, nastąpi odcięcie zasilania wideorejestratora. Przez to kamera wyłączy się i przestanie nagrywać podczas postoju, ale nie będzie jednocześnie degradować akumulatora samochodowego.
Regulacja progu odcięcia zasilania w celu zabezpieczenia przed rozładowaniem akumulatora
Niektóre adaptery zasilania umożliwiają ręczne ustawienie progu napięcia, poniżej którego nastąpi odcięcie zasilania. Zalecamy, aby napięcie to nie było niższe niż 12V (dla samochodów osobowych) lub 24V (dla ciężarówek).
Jak podłączyć kamerę samochodową do bezpieczników poprzez adapter zasilania?
Najbardziej powszechnym sposobem jest podłączenie adaptera zasilania do gniazda bezpieczników w samochodzie. Do tego celu warto wykorzystać specjalne przejściówki, które ułatwiają wpięcie do gniazda bezpiecznika. Przedtem trzeba jednak zorientować się jaki konkretnie typ bezpieczników jest zastosowany w naszym aucie, aby dobrać właściwą przejściówkę.
Występują cztery rodzaje bezpieczników i przejściówek do nich: ATC (alt. ATO), ATS (alt. Mini), MICRO2 oraz MINI (alt. Low-profile). Niestety nie posiadamy wykazu rodzajów bezpieczników w poszczególnych markach i modelach samochodów - trzeba to zweryfikować we własnym zakresie. Więcej szczegółów znajdziesz w odrębnym artykule o przejściówkach bezpieczników na naszym blogu.
Przewody zasilające z adaptera BAT i ACC wkładamy do przejściówki i zaciskamy końcówkę. Przewód GND (kolor czarny) czyli tzw. “masa” z adaptera należy podłączyć do “uziemienia” - przeważnie do metalowego elementu karoserii samochodu, np. pod jedną ze śrub montażowych.
Jak sprawdzić czy bezpiecznik jest zasilany stale czy tylko przy włączonym zapłonie (ACC)?
Do tego celu warto wykorzystać prosty próbnik napięcia i za jego pomocą sprawdzać zasilanie w poszczególnych gniazdach skrzynki bezpieczników. Jeśli w gnieździe napięcie pojawia się dopiero po włączeniu zapłonu, to dane gniazdo będzie dobrym kandydatem do podłączenia żyły ACC z adaptera zasilania. Analogicznie szukamy gniazda z napięciem stałym, niezależnym od zapłonu i do niego podłączamy żyłę BAT z adaptera.
Przykładowy najprostszy próbnik napięcia w obwodzie elektrycznym
Jak poprawnie zamontować przejściówkę w gnieździe bezpiecznika?
Do gniazda nr 1 wpinamy bezpiecznik zabezpieczający kamerę - ten bezpiecznik zwykle znajduje się w zestawie z przejściówką. W razie jego braku, wystarczający będzie bezpiecznik o wartości 5A.
Do gniazda nr 2 wpinamy bezpiecznik wyjęty z gniazda w skrzynce - czyli z gniazda, do którego wpięta będzie przejściówka. Jest to bezpiecznik zabezpieczający obwód elektryczny w samochodzie i jego wartość musi odpowiadać oryginalnemu bezpiecznikowi zabezpieczającemu dany obwód. Ważne! Unikaj zamontowania przejściówki w obwody elektryczne zabezpieczające kluczowe systemy bezpieczeństwa pojazdu, np. hamulce, poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa itp.
Ponadto zalecane jest, aby górna nóżka przejściówki (nr 3 na zdjęciu) była włożona do gniazda tak, aby na tej nóżce było podawane zasilanie z układu elektrycznego w samochodzie.
Próbkowanie gniazda bezpieczników - górną nóżkę wkładamy po stronie, gdzie jest napięcie
Czy podłączenie zasilania do skrzynki bezpieczników wpływa na gwarancję samochodu?
Podpięcie się do skrzynki bezpieczników za pomocą przejściówki jest rozwiązaniem bezinwazyjnym, bezpiecznym i estetycznym. To oznacza, że zazwyczaj zastosowanie przejściówki nie wymaga bezpośredniej ingerencji w okablowanie elektryczne samochodu. W razie wątpliwości i konieczności np. oddania auta na gwarancyjny przegląd okresowy, wystarczy po prostu wyjąć przejściówkę, a do gniazda włożyć oryginalny bezpiecznik.
Przed rozpoczęciem samodzielnej instalacji zasilania kamery do skrzynki bezpieczników, zalecam indywidualną konsultację z ASO Twojego samochodu, aby z pierwszej ręki uzyskać informację na temat warunków gwarancji.
Zalety i wady stosowania adapterów zasilania do kamer samochodowych
Stosowanie adapterów zasilania do wideorejestratorów ma swoje plusy i minusy.
Kluczowa zaleta to koszt samego adaptera zasilania. Dedykowany adapter z przejściówkami do bezpieczników kosztuje zwykle nie więcej niż 100-200 zł, a w niektórych przypadkach adapter jest dołączony do zestawu podstawowego z kamerą samochodową.
Niezależnie od tego czy montaż wideorejestratora wraz z adapterem przeprowadzany jest samodzielnie, czy też zlecony do specjalistycznego warsztatu, adapter stałego zasilania pozostaje najtańszym sposobem zapewnienia ciągłej pracy kamery samochodowej podczas jazdy i na postoju.
Przykładowy adapter zasilania 70mai UP04, będący jednocześnie modułem 4G/LTE dla wybranych wideorejestratorów 70mai
Wadą jest obciążenie akumulatora samochodowego podczas postoju. Choć każdy adapter zasilania wyposażony jest w opisany wcześniej bezpiecznik napięciowy, tak trudno jednoznacznie oszacować jak długo adapter będzie w stanie skutecznie zasilać wideorejestrator, zanim próg odcięcia zostanie osiągnięty, a kamera wyłączona.
W efekcie, w zależności od sprawności akumulatora i obciążenia układu elektrycznego, kamera na postoju podłączona do instalacji poprzez adapter może pracować kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt godzin lub raptem kilka godzin. Niestety nie da się jednoznacznie “z góry” obliczyć czasu pracy wideorejestratora na postoju w takim przypadku.
Powerbanki samochodowe jako alternatywne źródło stałego zasilania wideorejestratora
Znacznie lepszą alternatywą stałego zasilania wideorejestratorów jest zastosowanie dedykowanych powerbanków samochodowych.
Przykładowy powerbank samochodowy Cellink Neo
Podobnie jak adapter zasilania, powerbank także stanowi urządzenie pośrednie pomiędzy wideorejestratorem a instalacją elektryczną. Różnica polega jednak na tym, że powerbank jest ładowany tylko podczas jazdy, a po wyłączeniu zapłonu oddaje zmagazynowaną energię do wideorejestratora, nie obciążając akumulatora pojazdu.
Powerbank samochodowy ma nieco inną konstrukcję niż popularny powerbank z wyjściem USB, stosowany do ładowania smartfonów czy innych urządzeń elektronicznych. Wysoki prąd ładowania i inny rodzaj zastosowanych ogniw sprawiają, że naładowanie powerbanku do pełna następuje już w ciągu kilkudziesięciu minut jazdy, a czas pracy wideorejestratora zasilanego z powerbanku podczas postoju jest możliwy do obliczenia i powtarzalny, bowiem kamera to jedyny odbiornik energii zmagazynowanej w powerbanku o określonej pojemności. Powerbanki samochodowe są też relatywnie duże, więc zwykle instalowane są np. pod fotelem kierowcy/pasażera lub w bagażniku.
Powerbank Cellink zasilający wideorejestrator, umieszczony pod fotelem w kabinie samochodiu
Wada? Cena. Najtańsze powerbanki samochodowe to wydatek rzędu kilkuset złotych. Jeśli jednak budżet na to pozwala, warto zainwestować w ten sposób zasilania wideorejestratora podczas postoju, jako najbardziej niezawodny.
Zachęcam do zapoznania się ze szczegółowym testem powerbanków samochodowych opublikowanym na naszym blogu oraz kanale YouTube.
Drops
Dzięki za rozjaśnienie ! Wszystko na temat już wiem ! Pozdrawiam !
Darek
Dzięki temu materiałowi wiem w krótkim czasie jak to wszystko ogarnąć. Ale z tym rozładowaniem akumulatora to trochę przesada, ba jak bym miał słaby akumulator to pop prostu kupił bym nowy i wyjdzie taniej niż power bank. Ale materiał super.
Paweł
Do czego podpinamy ACC w adapterze? Bo vcc do adaptera. -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: 1) Battery+ (VCC) - podłączany do obwodu zasilania stałego, które podaje napięcie także po wyłączeniu zapłonu. 2) ACC - podłączany do obwodu, który aktywny jest po włączeniu zapłonu w samochodzie (przekręceniu kluczyka w stacyjce). 3) GND - masa, należy przymocować np. do elementu karoserii samochodu.
Przemysław L
Czy można adapter podłączyć tak, aby kamera nie działa w trybie parkingowym, a uruchamiała się tylko wtedy gdy włączymy zapłon ? Czyli przewód VCC oraz ACC podłączamy pod bezpiecznik aktywny w momencie przekręcenia kluczyka w stacyjce. Jeżeli tak to czy można je spiąć razem (w jeden bezpiecznik) czy lepiej w dwa osobne? -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Lepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie "tradycyjnego wpięcia" tj. BAT+ (`+` stale aktywny), ACC (`+` aktywny po zapłonie) oraz GND (uziemienie). Jeżeli wyłączymy w ramach ustawień tryb parkingowy, kamera będzie się automatycznie włączać i wyłączać w ramach zapłonu, bądź jego braku. Zyskamy też możliwość aktywowania trybu parkingowego w przyszłości w ramach kilku kliknięć w menu :)