Kategorie artykułów
Chmura tagów
Wybrane artykuły
Odczytywanie tablic rejestracyjnych przez kamery samochodowe 1
Odczytywanie tablic rejestracyjnych przez kamery samochodowe

Odczytywanie tablic rejestracyjnych przez wideorejestratory to złożone zagadnienie. Aby lepiej zrozumieć to, kiedy i dlaczego nagrania zawierają czytelne tablice, należy wyjaśnić sposób działania kamer samochodowych. Poniżej przedstawiamy omówienie teoretyczne, wzbogacone o praktyczne przykłady. 

Spis treści

Teoria i technikalia
Sposób działania kamery samochodowej
Światło i parametry ekspozycji
Rozdzielczość obrazu
Klatkaż

Praktyka
Nagrywanie za dnia
Nagrywanie nocą
Tryb HDR

Teoria i technikalia

Wsłuchując się w potrzeby klientów bardzo często słyszymy powtarzające się prośby o rejestratory oferujące czytelne tablice rejestracyjne zarówno w dzień, jak i w nocy. Od razu należy jednak jasno powiedzieć, że nie ma kamer samochodowych, które zapewniają stuprocentową skuteczność odczytywania tablic rejestracyjnych w każdych warunkach.

Szczęśliwie na przestrzeni ostatnich lat dokonał się zauważalny postęp technologiczny, dzięki któremu wideorejestratory odczuwalnie poprawiły jakość rejestrowanego obrazu. Niestety wciąż na drodze spotkamy się z warunkami, w których nawet najlepsze kamery samochodowe zwyczajnie nie umożliwią odczytu tablic rejestracyjnych innych pojazdów.

Aby zrozumieć to, dlaczego tak się dzieje, warto w skrócie omówić, jak właściwie działa kamera samochodowa.

Sposób działania kamery samochodowej

Co właściwie wpływa na to, jaką jakość obrazu oferuje kamera samochodowa? Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie warto prześledzić drogę, jaką musi przejść zaobserwowany obraz, do ostatecznego zapisania go w formie cyfrowej.

Obiektyw

Widziany obraz jest przesyłany za pośrednictwem światła. Pierwszym elementem kamery, który odpowiada za "zbieranie" światła właśnie jest obiektyw kamery.

Najistotniejszym z punktu widzenia opisywanego zagadnienia parametrem obiektywu jest jego przysłona. Określa się ją literą "F" po której zapisana jest wartość liczbowa. W maksymalnym uproszczeniu im przysłona ma niższą wartość, tym więcej światła optyka będzie w stanie "zebrać". Producenci kamer samochodowych coraz częściej decydują się na bardzo jasne obiektywy. Generalnie jest to bardzo dobra wiadomość. Warto mieć jednak świadomość, że im jaśniejszy obiektyw, tym trudniej o zachowanie jego odpowiednich parametrów. Istnieje duże ryzyko, że jaśniejszy obiektyw będzie charakteryzował się mniej ostrym obrazem od swojego ciemniejszego odpowiednika.

Kolejną ważną cechą obiektywu jest jego ogniskowa. Zapisuje się ją w milimetrach. Producenci kamer samochodowych często nie podają tego parametru, ograniczając się do najważniejszego efektu ogniskowej, czyli kąta widzenia, wyrażonego w stopniach. Im krótsza ogniskowa, tym szerszy kąt widzenia. Kąt widzenia ściśle zależy również od fizycznej wielkości matrycy, o której więcej poniżej.

obiektyw kamery

Warto mieć na uwadze, że im szerszy obiektyw, tym zazwyczaj większe nasilenie wad optycznych, spadek ostrości poza centrum kadru, czy zniekształcenia geometryczne określane jako dystorsja, która powoduje, że linie które powinny być proste, takie nie są.

kamera samochodowa 70mai m500

kamera samochodowa viofo a119 v3

Porównanie kadrów z kamer różniących się znacząco kątem widzenia. Uwagę zwraca różnica w dystorsji.

Matryca światłoczuła

To, co "widzi" obiektyw jest następnie przekazywane na matrycę światłoczułą.

Jedną z najważniejszych cech matrycy jest jej fizyczna wielkość. Rozmiar matryc, jakie znajdziemy w kamerach samochodowych, będzie wyrażona jako ułamek cala. Największe matryce stosowane w wideorejestratorach mają wielkość 1/1.8", a zazwyczaj są to układy o wiele mniejsze, o wielkości przykładowo 1/2.8".

Im większa matryca, tym większa ilość światła może być rejestrowana dzięki większej powierzchni. Wielkość matrycy jest ściśle skorelowana z obiektywem. Im większa matryca, tym większa powierzchnia, na której musi być skupione światło. Znowu konieczne jest tutaj szukanie pewnego kompromisu, ponieważ celem jest uzyskanie możliwie dyskretnej budowy i korzystnej ceny, nie zaś urządzenia wielkości kamery filmowej.

Kolejną ważną właściwością matrycy jest jej rozdzielczość. Przykładowo jeśli matryca posiada rozdzielczość jedynie 2 megapikseli (Mpx) to kamera będzie mogła nagrywać w rozdzielczości FHD (czyli 1920x1080p = 2073600px = 2 Mpx), ale już nie w rozdzielczościach wyższych. Z drugiej strony zmieszczenie na podobnej powierzchni większej liczby pikseli sprawia, że muszą być one mniejszej wielkości, a więc teoretycznie “zbierać” będą mniejszą ilość światła. Jest to jednak olbrzymie uproszczenie, ponieważ wiele zależy jeszcze od technologii wykonania sensora, jego odczytywania i procesu dalszego przetwarzania tych danych. Więcej informacji o rozdzielczości obrazu w dalszej części.

Od matrycy oczekuje się dobrych osiągów również przy niewielkiej ilości światła. Ma na to wpływ jej projekt, technologia wykonania, a także zakres użytecznych wartości czułości. Często wysokiej klasy modele, jak przykładowo rodzina produktów Sony STARVIS, mimo zbliżonej wielkości, potrafi oferować lepsze osiągi od innych przetworników w warunkach niewielkiej ilości światła.

obiektyw i matryca kamery samochodowej

Chipset (procesor)

Sygnał z matrycy jest przetwarzany przez różne wysokospecjalizowane jednostki obliczeniowe (procesory). Dla uproszczenia można przyjąć, że to chipset zajmuje się odczytaniem obrazu, jego przetworzeniem i zapisaniem w formacie docelowym. Zarówno to, w jaki sposób sygnał będzie przetwarzany, a także z użyciem jakich parametrów zostanie zapisany, będzie rzutować na ostateczną jakość wygenerowanego obrazu.

chipset i matryca kamery samochodowej

Wszystkie wspomniane powyżej elementy stanowią nieodłączną całość procesu rejestrowania obrazu. Dlatego przy porównywaniu parametrów kamer ważne jest kierowanie się testami w rzeczywistych warunkach, a nie jedynie pojedynczymi elementami specyfikacji.

Kodek i bitrate

Każda kamera najpierw odczytuje sygnał z przetwornika, który następnie przetwarza i dopiero w bardzo mocno obrobionej formie zapisuje na nośniku pamięci. Materiał jest przy tym kompresowany, aby można było zapisywać nagrania na popularnych nośnikach pamięci. To, jak bardzo materiał został skompresowany widać na podstawie przepływności. Im wyższa wartość wyrażona w Mbps, tym więcej informacji może znajdować się w pliku. Należy mieć na uwadze, że im wyższa rozdzielczość zapisywanych nagrań, tym rośnie też optymalna wartość przepływu danych.

W kamerach samochodowych najczęściej stosuje się kodeki H.264 i H.265. Jeśli urządzenie daje możliwość wyboru, polecamy zwłaszcza ten drugi, jako nowszy, a tym samym efektywniejszy, przy zachowaniu tej samej przepływności.

kodek i bitrate kamery samochodowej

Generalnie im więcej Mbps, tym materiał może potencjalnie zawierać więcej informacji. Natomiast wyższa wartość skutkuje zwiększonym rozmiarem plików, a tym samym ilością materiału zapisywaną na karcie pamięci. Tak więc producenci zawsze decydują się na pewien kompromis, tak dobierając stopień kompresji, aby uzyskać zarówno dobrą jakość, jak i możliwie niewielki rozmiar plików.

schemat przetwarzania obrazu przez wideorejestrator

Jeśli którykolwiek z elementów “łańcucha” przetwarzania obrazu będzie stanowić słabe ogniwo, to nie pozostanie to bez znaczenia dla czytelności nagrań. Z pewną wyrozumiałością można traktować jedynie ostatni etap, za który odpowiada w całości oprogramowanie. Często zdarza się tak, że kamera dopiero po premierze będzie udoskonalana poprzez aktualizacje firmware i jakość rejestrowanego obrazu będzie się zwiększać.

Światło i parametry ekspozycji

Oprócz omówionych powyżej komponentów, kluczowym elementem wpływającym na czytelność zarejestrowanych obiektów będących w ruchu jest czas naświetlania. Jest to, obok wartości przysłony i czułości jeden z filarów trójkąta ekspozycji. Inaczej mówiąc te 3 elementy odpowiadają jaka ilość światła będzie użyta do zarejestrowania obrazu oraz czy będzie on postrzegany jako ostry i czytelny.

zależność czasu naświetlania i rozmycia ruchu

Im krócej naświetlana jest dana klatka obrazu, tym szansa na to, że obiekty będą nieporuszone rośnie. Niestety skrócenie naświetlania sprawia, że zmniejsza się ilość dostarczanego światła. Ponieważ jak już wiemy obiektywy kamer samochodowych mają stałą wartość przysłony, to jedyną możliwością na skompensowanie krótkiego czasu naświetlania jest zwiększenie czułości.

Zwiększanie ISO nie może się jednak odbywać bez końca. Jak już wiemy z poprzedniej części, każda matryca światłoczuła i chipset nią współpracujący mają pewne użyteczne zakresy, w których mogą operować. Dodatkowo zwiększenie czułości niesie za sobą potęgowanie zaszumienia obrazu. Oprócz zwiększenia ziarna na nagraniach rejestrowanych z bardzo wysoką czułością mogą pojawiać się brzydkie, najczęściej fioletowe, zafarby. Ponownie widać tutaj, jak duże znaczenia ma jakość zastosowanego przetwornika.

Nadmienić w tym miejscu należy, że producenci dążąc zmniejszania zaszumienia nagrań potrafią stosować agresywne algorytmy usuwania szumu. Przy zbyt mocnym odszumianiu na nagraniach tracona jest jednak ilość użytecznych szczegółów. Paradoksalnie więc to mniej przyjemny dla oka, bardziej zaszumiony obraz, będzie cechował się większą praktyczną użytecznością, niż taki, który został poddany agresywnemu odszumianiu, które zdegradowało potrzebne detale, powodując charakterystyczny efekt akwareli.

zrzut ekranu z kamery samochodowej w nocy

W całkowitych ciemnościach nawet model ze znakomitą optyką będzie generował widocznie zaszumione nagrania.

Jednocześnie nie można zapominać o wpływie warunków zastanych. W ciemnościach każda kamera samochodowa będzie mieć dużą trudność z zarejestrowaniem czytelnego obrazu. Szczęśliwie producenci kamer opracowali pewne technologie, które będą pomocne w takich sytuacja. Przykłady do odnalezienia w części praktycznej.

Rozdzielczość obrazu

Z poprzedniego rozdziału wiemy już, że to od zastosowanej matrycy oraz chipsetu zależy to, w jakiej rozdzielczości potrafi nagrywać kamera samochodowa. W połowie 2022 roku maksymalna rozdzielczość, w jakiej rejestrują wideorejestratory to 4K. Obraz składa się wtedy z 4-krotnie większej ilości pikseli, niż przy rozdzielczości FHD.

porównanie rozdzielczości kamer samochodowych

Porównanie rozdzielczości obrazu stosowanych w kamerach samochodowych

Czyli w takim razie im wyższa rozdzielczość, tym lepiej? Niestety jest to zbyt daleko idące uproszczenie. Generalnie zazwyczaj w ciągu słonecznego dnia, w optymalnych warunkach oświetleniowych, to kamery z wyższą rozdzielczością będą oferowały najwyższą ilość szczegółów. Niestety sytuacja komplikuje się w warunkach mniejszej ilości światła.

Często zdarza się wtedy tak, że kamery o niższej rozdzielczości radzą sobie po prostu lepiej. Dzieje się tak, ponieważ olbrzymie znaczenie ma specyfikacja konkretnych matryc oraz sposób przetwarzania obrazu. Niekiedy nawet ta sama kamera oferuje różne maksymalne rozdzielczości w zależności od danego trybu. Istotne jest więc porównywanie rzeczywistej jakości obrazu, a nie kierowanie się jedynie podanymi w specyfikacji parametrami. Producenci potrafią stosować również pewne zabiegi, które sztucznie interpolują rozdzielczość do wyższej, niż odczytywana bezpośrednio z matrycy. Stosowne przykłady znajdują się w dalszej części.

Klatkaż

Pewnym mitem jest, że nagrywanie z większą liczbą klatek na sekundę gwarantuje większą czytelność. Faktycznie większa liczba fps to więcej unikalnych obrazów, ale jeśli pojedyncza klatka będzie naświetlana zbyt długo, to żadna nie zapewni użytecznej czytelności. Działa to też w drugą stronę, mniejsza liczba fps, ale naświetlanych krótko, da lepszą czytelność, ponieważ nie będziemy zapisywać rozmazanych klatek. Dobrą ilustracją może być seans filmu "Szeregowiec Ryan", który mimo zapisu w 24fps oferuje niezwykle ostre stopklatki dynamicznych scen.

Nagrywanie w 30fps vs 60fps

Liczba klatek na sekundę wpływa wprawdzie na najdłuższy możliwy czas naświetlania, ponieważ nagranie w 30fps może być naświetlane maksymalnie przez 1/30 sekundy, a takie w 60fps maksymalnie o połowę krócej. Jednak obie te wartości są bardziej teoretyczne, ponieważ nie są wystarczające do zarejestrowania szybko poruszających się obiektów jako nieporuszonych i nie będą użyteczne w kamerze samochodowej.

Faktem jest, że 60fps zapewni dokładnie 2 razy więcej unikalnych klatek obrazu. Nagranie będzie wydawało się dla oka bardziej płynne. Teoretycznie powinno to zagwarantować wyższą skuteczność uchwycenia szczegółów w czasie dynamicznych zdarzeń drogowych.

Na podstawie naszych doświadczeń z wieloma modelami wideorejestratorów nagrywających w trybach 30fps i 60fps, trudno jednoznacznie stwierdzić, że nagrywanie w trybie 60fps jest znacząco bardziej skuteczne w porównaniu z trybem 30fps. W rzeczywistych warunkach ruchu drogowego różnice wynikają raczej z różnych parametrów wideorejestratorów.

Dla przykładu, poniżej stopklatki wykonane takimi samymi kamerami, zamocowanymi bezpośrednio obok siebie, w czasie jednego przejazdu, ale pracującymi w trybach 30fps i 60fps.

30 vs 60 fps w kamerach samochodowych

rozpoznawanie tablic 30fps vs 60fps

kamery samochodowe 30 i 60fps

Porównanie przejazdów zarejestrowanych przy 30fps i 60fps

Naturalnie nie oznacza to, że nie może wystąpić pewne niestandardowe wydarzenie, cechujące się niezwykła dynamiką, kiedy to większa liczba fps okaże się pozytywnie wpływać na czytelność.

Nagrywanie w 120fps

Jeśli 60fps nie zapewnia pożądanej przewagi, to co się stanie, jeśli tą wartość jeszcze podwoimy? W ostatnich latach pojawiły się kamery, które potrafią nagrywać w 120fps. Daje to możliwość uzyskania nawet 4-krotnego spowolnienia obrazu, dzięki czemu można niezwykle dokładnie prześledzić przebieg dynamicznych scen. Na chwilę pisania tych słów skorzystanie z tak wysokiej ilości klatek na sekundę wiąże się jednocześnie z zauważalnym ograniczeniem rozdzielczości i jakości obrazu. Nie jest to więc rozwiązanie uniwersalne, a jedynie pewnego rodzaju ciekawostka, która może zyskać na znaczeniu wraz z kolejnymi generacjami wideorejestratorów. Ciężko też o praktyczne przykłady uzasadniające potrzebę stosowania tak wysokiej prędkości klatkowej. Jednak można pokusić się o stwierdzenie, że jeśli kolejne generacje urządzeń umożliwią zwiększenie ilości fps, które nie będzie się odbywać kosztem jakości obrazu, to będzie to pewna naturalna ścieżka rozwoju kamer samochodowych.

kamery samochodowe 120fps

Porównanie kamer samochodowych nagrywających w 120fps

Trzeba mieć na uwadze, że w niewielkim wideorejestratorze nie jest i prawdopodobnie nigdy nie będzie możliwe zapewnienie czasu naświetlania gwarantującego brak efektu rozmycia ruchu nadjeżdżających pojazdów w każdych warunkach. Aby mieć taką gwarancję należałoby użyć profesjonalnej kamery filmowej o olbrzymim zakresie użytecznej czułości, z potężnym obiektywem o wysokiej jasności.

Szczęśliwie producenci kamer samochodowych, świadomi takiego stanu rzeczy, wdrożyli do swoich produktów pewne technologie, które pozwalają do pewnego stopnia wyeliminować fizyczne ograniczenia. Więcej informacji znajduje się w sekcji opisującej tryb HDR.

 

Praktyka

W tym miejscu nadszedł czas na przedstawienie praktycznych przykładów skuteczności odczytywania tablic rejestracyjnych przez kamery samochodowe. W czasie naszych testów drogowych, które nieodłącznie poprzedzają wprowadzenie każdego wideorejestratora do sprzedaży, napotkaliśmy na bardzo zróżnicowane warunki na drogach. Poniżej dzielimy się spostrzeżeniami zdobytymi w toku tych doświadczeń.

Nagrywanie za dnia

Skuteczność działania kamer za dnia będzie zależała od tego, czy w czasie nagrania mamy do czynienia z dobrymi warunkami atmosferycznymi, czy też nie.

Nagrywanie w warunkach słonecznych

To najbardziej korzystne okoliczności do nagrywania materiału. Światła jest dużo, dzięki czemu poszczególne klatki mogą być naświetlane krótko, co powoduje zminimalizowanie efektu rozmycia, wynikającego z ruchu. Rejestratory nagrywające w wysokich rozdzielczościach mogą wtedy "rozwinąć skrzydła". W słoneczny dzień na stopklatkach z kamer nagrywających w 4K często możemy odczytać nawet kilka tablic rejestracyjnych w tym samym czasie.

mio-886-screen

Stopklatka z nagrania wykonanego kamerą samochodową Mio MiVue 886 w trybie 4K. Zwraca uwagę czytelność tablic rejestracyjnych pojazdów znajdujących się na wielu pasach ruchu. 

Jednak nawet w słoneczny dzień występują sytuacje, kiedy czytelność nagrań może być utrudniona. Czasami słońce potrafi oświetlić pojazd na tyle intensywnie, że występują trudności z odczytaniem tablicy rejestracyjnej.

viofo a129 pro

Stopklatka z kamery samochodowej VIOFO A129 Pro. Rozbłysk spowodowany silnym oświetleniem przez słońce utrudnia czytelność.

Nagrywanie w pochmurny dzień oraz w czasie gwałtownych zjawisk atmosferycznych

Należy mieć na uwadze, że mocne zachmurzenie potrafi znacząco zmniejszyć ilość światła, które ma do dyspozycji kamera samochodowa. Podobnie sytuacja przedstawia się w czasie opadów. 

vantrue x4s trudne warunki pogodowe

Stopklatka z kamery samochodowe VANTRUE X4S w niezwykle trudnych warunkach atmosferycznych. Pojazd nadjeżdżający z naprzeciwka zasłonięty przez gęste opady śniegu. Zwraca uwagę zachowana częściowa czytelność rejestracji pojazdu poruszającego się w tym samym kierunku.

70mai d02 heavy rain ulewa

Stopklatka wykonana z nagrania w czasie gwałtownej ulewy zarejestrowanego przez kamerę samochodową 70mai D02. 

Nagrywanie niedługo po świcie lub krótko przed zmierzchem

Światło słoneczne znajdujące się nisko nad widnokręgiem powoduje powstawanie dokuczliwych odblasków. Refleksy świetlne w postaci flar potrafią znacząco utrudniać odczytywanie informacji z nagrań. Efekt jest spotęgowany tym mocniej, im w gorszym stanie znajduje się szyba przednia pojazdu. 

nextbase 522gw 622gw refleksy

Stopklatka z testu wideorejestratorów Nextbase 522GW i 622GW. Intensywne, zachodzące słońce tworzy utrudniające czytelność flary.

Nagrywanie nocą

Nagrywanie dobrej jakości obrazu jest tym trudniejsze, im światła jest mniej. Często nasze oczekiwania mogą rozminąć się z tym, co w rzeczywistości zarejestruje nawet dobrej klasy kamera samochodowa: 

nextbase 622gw nagranie noce

Stopklatka z nagrania nocnego, z wideorejestratora 622GW. Urządzenie posiada znakomitą optykę i ogólna jakość nagrań pozostaje na najwyższym poziomie. Jednak brak skutecznego trybu HDR powoduje, że większość tablic rejestracyjnych nadjeżdżających pojazdów okazuje się w praktyce niedostatecznie czytelna. 

Tym niemniej dalej niezwykle istotna jest jakość zastosowanych w danym modelu podzespołów. Na podanym powyżej przykładzie widzimy bardzo optymistyczny wariant, gdzie część tablic rejestracyjnych jest jest nieczytelna, jednak samo rozmycie jest niewielkie i przy mniejszej różnicy prędkości, jak przykładowo w warunkach parkingowych, czytelność zostałaby zachowana.

Dodatkowo dzięki dużej ilości detali można z nagrań uzyskać dużo informacji o cechach szczególnych pojazdów, jak kolor, marka i model. Niestety na rynku znajdziemy również wiele modeli, w których nawet podstawowy poziom czytelności w nocy nie będzie satysfakcjonujący. Dlatego niezwykle istotne jest wybieranie jedynie sprawdzonych kamer samochodowych, kierując się udostępnianymi w ogłoszeniach przykładowymi nagraniami.

xblitz s4 nieczytelne nagranie z kamery samochodowej

Stopklatka z nagrania wykonanego przez wideorejestrator z niższej półki, w warunkach niewielkiej ilości światła, zwraca uwagę trudność określenia jakichkolwiek elementów rozpoznawczych mijanego pojazdu.

Tryb HDR - najskuteczniejszy sposób na nagrania nocne

Tryb HDR (High Dynamic Range) ma na celu poprawienie czytelności zarówno w jasnych, jak i ciemnych partiach obrazu. Efekt działania tej funkcji jest dobrze widoczny przy przejeździe z obszaru zacienionego, do mocno nasłonecznionego:

70mai m500 hdr

Stopklatka z kamery samochodowej 70mai M500.

W trybie HDR kamera rejestruje jednocześnie 2 klatki różniące się czasem naświetlania, które w sposób programowy przetwarzane są w jedną. Skutkuje to materiałem w 30fps, który niejako łączy zapisywanie w 30 i 60fps. Jest to najbardziej efektywne wykorzystanie nagrywania w większej liczbie fps w kamerach samochodowych. Najbardziej spektakularny efekt działania tej funkcji widać na przykładzie tablic rejestracyjnych w warunkach nocnych, które inaczej byłby prześwietlone:

kamery samochodowe viofo auto hdr

Stopklatka z porównania wideorejestratorów z trybem Auto HDR w warunkach miejskich

hdr test

Stopklatka z porównania wideorejestratorów z trybem HDR w warunkach miejskich

Dobrze zaimplementowany tryb HDR potrafi dawać znakomite efekty nawet w warunkach jazdy podmiejskiej:

hdr test

Stopklatka z porównania wideorejestratorów z trybem HDR w warunkach podmiejskich

Należy w tym miejscu przypomnieć, że nawet najlepsze rejestratory z kategorii Super HDR nie zagwarantują nam 100% skuteczności czytelności tablic rejestracyjnych. Łatwo o sytuację, gdy nawet kamery z dobrze działającym trybem HDR mają duże problemy z zapewnieniem satysfakcjonujących rezultatów:

viofo auto hdr

Stopklatka z porównania wideorejestratorów VIOFO z trybem Auto HDR w warunkach podmiejskich

O tym, na ile kamery takie są skuteczne, przekonamy się na przykładzie testu skuteczności w warunkach drogowych: 

bitwa hdr

Tryb HDR a rozdzielczość

Obecnie kamery samochodowe potrafią nagrywać nawet w rozdzielczości 4K. Często jednak użycie skutecznego trybu HDR wiąże się ze zmniejszeniem rozdzielczości. Czy jest to wielka strata? Praktyka pokazuje, że niekoniecznie i rozdzielczości rzędu 2,5K wydają się wystarczające w rejestratorze jazdy.

mio-886-hdr

Stopklatka z kamery samochodowej Mio 886. Kamera potrafi nagrywać w rozdzielczości 4K, a także 2.5K z trybem HDR, który to zapewnia lepsze osiągi w nocy

W warunkach nocnych często kamera ze skutecznym trybem HDR okazuje się bardziej skuteczna od wideorejestratora z wyższą rozdzielczością, ale bez dobrego trybu HDR.

kamera samochodowa mio c580 screen

Stopklatka wykonana przez kamerę samochodową Mio C580 w relatywnie niewysokiej rozdzielczości FHD, ale z dobrze zaimplementowanym trybem HDR

Ponieważ skuteczny tryb HDR jest na tyle znaczącym przełomem, a dodatkowo niewiele kamer samochodowych może pochwalić się taką funkcją, znalazły one swoje miejsce w osobnej kategorii Super HDR:

 Zobacz kamery z kategorii Super HDR 

Podsumowanie

Moja kamera nie odczytuje tablic rejestracyjnych. Czy wybrałem zły model? Niekoniecznie! Nie można popadać w fiksację dotyczącą czytelnych tablic. Liczy się również ogólna jakość obrazu.

Jeśli kamera pozwala na rozpoznanie pojazdu biorącego udział w zdarzeniu na podstawie cech szczególnych, w wielu przypadkach może okazać się to zupełnie wystarczające do identyfikacji. Jest to istotne zwłaszcza, że nie ma i być może nigdy nie będzie, kamer samochodowych, które odczytują tablice rejestracyjne ze stuprocentową skutecznością.

Z drugiej strony zdecydowanie należy również docenić postęp, jaki dokonał się na przestrzeni ostatnich lat. Upowszechnienie się kamer zapisujących w wysokiej rozdzielczości, a przede wszystkim pojawienie się kamer z doskonale działającym trybem HDR powoduje, że obecnie na rynku znajdują się kamery, które deklasują swoich poprzedników w temacie czytelności nagrań. Jest to bardzo dobry prognostyk na przyszłość.

Komentarze do wpisu (1)

1 sierpnia 2022

Jakim, Państwa zdaniem, rejestrator w ofercie sklepu wypada najlepiej w tej dziedzinie? Głównie jestem zainteresowany rejestratorem na przód oraz tył samochodu. Posiadam bardzo drogi rejestrator, który naprawdę słabo sobie radzi z odczytywaniem tablic, nawet w dzień... -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Przykłady polecanych wideorejestratorów znajdują się w ramach artykułu w sekcji - praktyka. Zachęcamy także do indywidualnej oceny czytelności na podstawie przykładowych nagrań.

Biuro Obsługi Klienta:

Telefon: 68 411 41 71 (dni rob. 10-16)

bok@wr24.pl (dni robocze 9-17)

więcej więcej
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium