Rok 2023 przyniósł premiery niezwykle ciekawych kamer samochodowych z przetwornikami optycznymi Sony STARVIS 2-giej generacji, wyróżniających się pod względem jakości rejestrowanego obrazu. Zapraszam do lektury bezpośredniego porównania tych urządzeń.
Spis treści
- Porównanie kamer na YouTube
- Przetworniki obrazu Sony STARVIS 2
- Kamery biorące udział w porównaniu
- Jakość nagrań kamer 4K HDR
- Rozdzielczość 2.5K vs 4K
- Obserwacje i ciekawostki
- Porównanie z kamerami poprzedniej generacji
- Tabela porównawcza
- Surowe pliki do pobrania
- Podsumowanie
Porównanie kamer na YouTube
Dla osób preferujących materiały w formie wideoprezentacji zapraszam do obejrzenie porównania kamer samochodowych nowej generacji na naszym kanale YouTube:
Przetworniki obrazu Sony STARVIS 2
Przetworniki optyczne z serii Sony STARVIS przyzwyczaiły nas do tego, że zawsze zapewniały dobre osiągi na tle bezpośredniej konkurencji, a ich obecność w wideorejestratorze była pożądana przez klientów. Od czasu premiery drugiej generacji matryc z tej serii dokonał się zauważalny przeskok jakościowy względem przetworników poprzedniej generacji.
W czasie moich testów, za każdym razem kiedy porównywałem wideorejestrator nowej generacji, z matrycą STAVIS 2 właśnie, widać było niesamowity progres względem bezpośrednich poprzedników, czy innych rejestratorów poprzedniej generacji. Stąd też mowa o kamerach samochodowych nowej generacji, wyróżniających się pod względem jakości oferowanego materiału wideo.
Premiera matryc nowej generacji to też przełom pod pod względem maksymalnej rozdzielczości, z którą kamery mogą rejestrować ze skutecznym trybem HDR. Od teraz jest to aż 4K.
Zobacz wideorejestratory NOWEJ GENERACJI w naszym sklepie
Kamery biorące udział w porównaniu
Porównanie przygotowałem w oparciu o 4 kamery samochodowe: 70mai A810, VANTRUE N4 PRO, VIOFO A139 PRO oraz VIOFO A119 MINI 2.
Są to wszystkie dostępne wideorejestratory, które w momencie przygotowywania materiału spełniały 2 warunki: kamera przednia posiada przetwornik Sony STARVIS 2, który umożliwia nagrywanie wraz ze skutecznym trybem HDR.
Wideorejestrator VIOFO A119 MINI 2 to kamera wyłącznie na przód, 70mai A810 na przód lub w wersji 2-kanałowej na przód i tył, VANTRUE N4 PRO występuje jedynie w wariancie 3-kanałowym na przód, tył i wnętrze, natomiast VIOFO A139 PRO oferuje wszystkie możliwe warianty 1, 2 lub 3 kanałowy.
Umiejscowienie kamer w czasie testu
Na potrzeby testu wszystkie kamery zostały jednocześnie zamontowane do szyby pojazdu, aby umożliwić bezpośrednie porównanie.
Umiejscowienie kamer na szybie pojazdu w czasie testu
Wszystkie kamery w czasie testu były skonfigurowane tak, że nagrywały obraz jedynie z przodu pojazdu.
Jakość nagrań kamer 4K HDR
Zacznijmy od kamer opartych o flagowy przetwornik Sony STARVIS 2 IMX678. Są to wideorejestratory 70mai A810, VANTRUE N4 PRO oraz VIOFO A139 PRO, umożliwiające nagrywanie w rozdzielczości 4K.
Nagrania dzienne 4K bez trybu HDR
W czasie jazdy miejskiej bez zaskoczenia widzimy, że wszystkie kamery radzą sobie po prostu znakomicie. Czytelność kluczowych elementów, nawet tych na oddalonych pasach ruchu, pojazdów zaparkowanych, czy samych budynków, szyldów jest na najwyższym możliwym do uzyskania w wideorejestratorach samochodowych poziomie.
Daje się zauważyć, że VIOFO A139 PRO posiada najostrzejszą optykę. To, z jakiej odległości kluczowe elementy są czytelne naprawdę zaskakuje, stanowi pewien punkt odniesienia.
Porównanie kamer samochodowych 70mai A810, VANTRUE N4 PRO i VIOFO A139 PRO. Kliknij aby powiększyć
W czasie jazdy obwodnicą miejską, zatrzymując odtwarzanie z większej odległości od nadjeżdżających pojazdów kamery utrzymują bardzo wysoki poziom. Ciekawie robi się, kiedy pojazdy zbliżą się na mniejszą odległość. Widać wtedy, że VIOFO A139 PRO traci ze względu na bardziej dokuczliwe rozmycie ruchu. W takiej sytuacji zarówno VANTRUE N4 PRO jak i 70mai A810 trafniej dobierają czas naświetlania, przez to pojazdy w mniejszej odległości są bardziej czytelne.
Porównanie kamer samochodowych 70mai A810, VANTRUE N4 PRO i VIOFO A139 PRO. Kliknij aby powiększyć
W warunkach przejazdu po parkingu podziemnym widać zaobserwowane już wcześniej problemy z rozmyciem obiektów w ruchu w przypadku VIOFO A139 PRO. Pozostali konkurencji radzą sobie w takiej sytuacji lepiej.
Porównanie kamer samochodowych 70mai A810, VANTRUE N4 PRO i VIOFO A139 PRO. Kliknij aby powiększyć
Nagrania dzienne 4K z trybem HDR
Po uaktywnieniu trybu HDR za dnia, daje się zauważyć utrudnione odczytywanie szczegółów poruszających się obiektów w wideorejestratorach VANTRUE N4 PRO oraz VIOFO A139 PRO. Kamera 70mai A810 zdaje się pozostawać na to niewrażliwa.
Porównanie kamer samochodowych 70mai A810, VANTRUE N4 PRO i VIOFO A139 PRO z trybem HDR. Kliknij aby powiększyć
Nagrania dzienne 4K optymalne ustawienia
Mając na uwadze mankamenty trybu HDR włączonego za dnia, w kamerze A139 PRO możemy użyć opcji Auto HDR, dzięki czemu HDR będzie automatycznie włączał się tylko w podanych przez nas godzinach. Umożliwia to takie skonfigurowanie kamery, aby w czasie jazdy dziennej HDR pozostawał nieaktywny, działając jedynie w nocy. Analogiczna funkcjonalność ma zostać dodana do kamery N4 PRO. Natomiast dla modelu A810 taka funkcjonalność nie jest planowana.
Przy takim ustawieniu podobnie jak w przypadku wyłączonego trybu HDR, wszystkie kamery radzą sobie znakomicie, a VIOFO A139 PRO wyróżnia się najostrzejszą optyką. Najważniejsze jest jednak to, że trudno dopatrzeć się, aby tryb HDR, który jedynie w 70mai A810 pozostawał aktywny, powodował zmniejszenie czytelności.
Porównanie kamer samochodowych 70mai A810 z trybem HDR oraz VANTRUE N4 PRO i VIOFO A139 PRO z wyłączonym HDR. Kliknij aby powiększyć
Przenosząc się na obwodnicę miasta sytuacja nie ulega zmianie. Powtórnie słowa uznania pod adresem osób odpowiedzialnych za oprogramowanie przetwarzania obrazu w 70mai A810. Czytelne stopklatki w czasie jazdy dziennej z trybem HDR, w miejscu o dużych wymaganiach względem algorytmów kompresji obrazu, z uwagi na otaczającą bogatą roślinność to zdecydowanie nie jest łatwe zadanie, ale jak widać możliwe do realizacji.
Wideorejestrator VIOFO A139 PRO bez zmian uzyskuje optymalną czytelność z większej odległości.
Porównanie kamer samochodowych 70mai A810 z trybem HDR oraz VANTRUE N4 PRO i VIOFO A139 PRO z wyłączonym HDR. Kliknij aby powiększyć
Zmiana warunków przejazdu na parking podziemny nie przynosi zmian, co oznacza, że 70mai A810 z trybem HDR może dzielnie stawać w szranki z VANTRUE N4 PRO oraz VIOFO A139 PRO z wyłączonym trybem HDR. Tak więc brak trybu automatycznie wyłączającego tryb HDR o określonej porze nie należy uznawać za wadę 70mai A810. Chapeau bas za tak dobrą implementację HDR w tym modelu 70mai.
Porównanie kamer samochodowych 70mai A810 z trybem HDR oraz VANTRUE N4 PRO i VIOFO A139 PRO z wyłączonym HDR. Kliknij aby powiększyć
Nagrania nocne 4K z trybem HDR
Wszystkie testowane kamery samochodowe znakomicie radzą sobie również po zmroku. Zarówno 70mai A810, jak i VANTRUE N4 PRO wydają się podobne pod względem sposobu przetwarzania obrazu z trybem HDR w warunkach nocnych. VIOFO A139 PRO generuje za to trochę inaczej wyglądające obrazy. Skutkiem tego w czasie jazdy miejskiej tablice rejestracyjne z VIOFO A139 PRO wydają się bardziej blade, mniej wyraziste, natomiast zdarzają się sytuacje dokładnie odwrotne, w czasie jazdy podmiejskiej, kiedy reflektory samochodów stanowią jedyne źródło światła.
Porównanie kamer samochodowych 70mai A810, VANTRUE N4 PRO i VIOFO A139 PRO z trybem HDR. Kliknij aby powiększyć
Należy to traktować jednak jako ciekawostkę, ponieważ liczy się to, że wszystkie rejestratory zapewniają wysoką użyteczność nagrań również w takich trudnych warunkach.
Nagrania nocne 4K bez trybu HDR
Bez zaskoczenia po wyłączeniu trybu HDR w nocy trudno doszukać się sytuacji, kiedy tablice rejestracyjne będą czytelne. W czasie przejazdu obwodnicą pozytywnie czytelnością tablicy informacyjnej zaskakuje 70mai A810.
Porównanie kamer samochodowych 70mai A810, VANTRUE N4 PRO i VIOFO A139 PRO z wyłączonym HDR. Kliknij aby powiększyć
Rozdzielczość 2.5K vs 4K
Włączmy teraz do porównania również VIOFO A119 MINI 2, czyli kamerę opartą o przetwornik Sony STARVIS 2, ale charakteryzujący się niższą, chociaż wciąż wysoką, rozdzielczością 2.5K.
Dla zachowania lepszej przejrzystości bezpośrednie porównanie będzie stanowił wideorejestrator 70mai A810 z rozdzielczością 4K. Są to dwie najtańsze kamery biorące udział w teście, więc potencjalnie będą najczęściej porównywane.
Nagrania dzienne bez trybu HDR
VIOFO A119 MINI 2 z sensorem IMX675 pozwala na nagrywanie w rozdzielczości 2560x1440p przy 60fps. Należy pamiętać, że przy tym podwyższonym klatkażu nie jest dostępny tryb HDR oraz w pewnych wymagających sytuacjach kamera będzie cierpieć z uwagi na ograniczoną przepływność danych, ponieważ dostępny strumień dzielony jest na dwukrotnie wyższą liczbę poszczególnych klatek.
Porównanie kamer samochodowych 70mai A810 i VIOFO A119 MINI 2 z wyłączonym HDR. Kliknij aby powiększyć
Daje się zauważyć zawężone pole widzenia w modelu VIOFO A119 MINI 2. Ten węższy, rzeczywisty kąt widzenia będzie tutaj ułatwiał odczytywanie kluczowych elementów, które zajmują po prostu relatywnie większą część węższego kadru.
Porównanie kamer samochodowych 70mai A810 i VIOFO A119 MINI 2 z wyłączonym HDR. Daje się zauważyć przewagę wynikającą z szerszego pola widzenia kamery 70mai A810. Kliknij aby powiększyć
70mai A810 z szerszym użytecznym polem widzenia zapewnia lepszy przegląd tego, co dzieje się przed pojazdem. 70mai A810, podobnie jak pozostałe kamery 4K czyli VANTRUE N4 PRO oraz VIOFO A139 PRO pozwolą lepiej obserwować to, co dzieje się na skrajnych pasach ruchu, chodniku i poboczu.
Porównanie kamer samochodowych 70mai A810 i VIOFO A119 MINI 2 z wyłączonym HDR. Kliknij aby powiększyć
Bez zaskoczenia to kamera nagrywająca w 4K zapewnia lepszą czytelność bardziej oddalonych elementów, mimo ogólnie szerszego pola widzenia. Widać na tym przykładzie, że z obrazu o wyższej rozdzielczości można po prostu wyciąć mniejszy obszar, odpowiadający polu widzenia MINI 2, nie tracąc przy tym przewagi rozdzielczości.
Nagrania dzienne z trybem HDR
Po włączeniu trybu HDR za dnia zarówno 70mai A810 jak i VIOFO A119 MINI 2 w większości sytuacji oferują znakomicie wyglądające nagrania.
Porównanie kamer samochodowych 70mai A810 i VIOFO A119 MINI 2 z włączonym HDR. Kliknij aby powiększyć
Kiedy jednak dokładnie przeanalizujemy niektóre wymagające miejsca na obwodnicy widać pewien spadek czytelności w VIOFO. Szczęśliwie kamera VIOFO A119 MINI 2 posiada funkcję Auto HDR.
Nagrania dzienne optymalne ustawienia
Przy nagrywaniu z trybem Auto HDR w VIOFO A119 MINI 2 udaje się skutecznie wyeliminować sytuacje spadku czytelności wspomniane w poprzednim punkcie. Widać, że kamera nie cierpi już z powodu niższej przepływności, jak przy ustawieniu 60fps. Udaje się również wyeliminować miejscami negatywny wpływ HDR na czytelność szybko poruszających się obiektów na wymagających fragmentach obwodnicy miejskiej.
Porównanie kamer samochodowych 70mai A810 z włączonym trybem HDR i VIOFO A119 MINI 2 z wyłączonym HDR. Kliknij aby powiększyć
Widać na tym przykładzie, że w przypadku kamer VIOFO Auto HDR korzystnie wpływa na czytelność nagrań, chociaż w przypadku modelu MINI 2 różnica jest bardzo subtelna i gdyby ktoś chciał nagrywać w sposób ciągły z HDR, to można rozważyć taką opcję.
Nagrania nocne z trybem HDR
Nagrania nocne z obu wideorejestratorów oferują wyróżniającą się czytelność. Podobnie jak w przypadku pozostałych wideorejestratorów biorących udział w tym teście, takie nagrania nocne aż chce się oglądać i zatrzymywać odtwarzanie, aby bez frustracji móc odczytywać z nagrań wiele kluczowych informacji.
Porównanie kamer samochodowych 70mai A810 i VIOFO A119 MINI 2 z włączonym HDR. Kliknij aby powiększyć
Naturalnie nie zawsze wszystkie tablice rejestracyjne będą czytelne, ale ogólna ilość informacji, rozpoznawalność sylwetek pojazdów, czytelność neonów przy ulicy, widoczność znaków drogowych to wszystko sprawia, że nagrania nocne są po prostu użyteczne.
Nagrania nocne bez trybu HDR
Po wyłączeniu trybu HDR w nocy użyteczność nagrań znacząco maleje i bez zaskoczenia nie ma wtedy możliwości na odczytywanie tablic rejestracyjnych pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka. Aczkolwiek daje się zauważyć, że ogólna liczba szczegółów, czytelność elementów pobocza czy infrastruktury drogowej pozostaje na bardzo wysokim poziomie.
Porównanie kamer samochodowych 70mai A810 i VIOFO A119 MINI 2 z wyłączonym HDR. Kliknij aby powiększyć
Obserwacje i ciekawostki
W tym miejscu zebrałem kilka obserwacji dotyczących tego, co zwróciło moją uwagę w trakcie analizowania klatka po klatce wszystkich zarejestrowanych na potrzeby materiału nagrań.
Clear HDR
Sony chwali się, że dzięki technologii Clear HDR, dostępnej w matrycach STARVIS 2, da się uzyskać obraz nie tylko pozwalający odczytać więcej informacji, ale również cechujący się zminimalizowanym rozmyciem poruszających się elementów.
Test wykazał, że 70mai A810 rzeczywiście czerpie korzyści z tych możliwości. HDR aktywny w dzień nie powoduje zauważalnego spadku czytelności poruszających się obiektów.
Bardzo blisko znajduje się tutaj również VIOFO A119 MINI 2. W zdecydowanej większości przypadków tryb HDR śmiało może być tutaj również włączony za dnia. Jednakże w czasie przejazdu obwodnicą dało się odnaleźć sytuacje, kiedy HDR przeszkadzał w czytelności szybko poruszających się z naprzeciwka pojazdów. W takiej sytuacji jednak należy zarekomendować skorzystanie z dostępnego w urządzeniu trybu Auto HDR.
Natomiast w VIOFO A139 PRO zdecydowanie zarekomendować należy użycie trybu Auto HDR, ponieważ HDR w warunkach dziennych potrafi często jednak przeszkadzać.
W VANTRUE N4 PRO, kiedy tylko pojawi się taka możliwość, dzięki wciąż oczekiwanej aktualizacji oprogramowania, również warto ustawić kamerę tak, aby HDR był wyłączony w dzień, a włączony w nocy.
Filtr polaryzacyjny w kamerze samochodowej
VIOFO A139 PRO jako jedyne posiada filtr polaryzacyjny już w zestawie, dlatego znajdował się on na obiektywie kamery również w czasie testów. Daje się zauważyć jak wiele pomaga filtr CPL przy widoczności wnętrz innych pojazdów. Czasami łatwiej jest ocenić liczbę podróżnych, czy nawet zaobserwować ich cechy pozwalające na potencjalną identyfikację.
Porównanie kamery VIOFO A139 PRO z założonym filtrem polaryzacyjnym z kamerami bez filtra. Kliknij aby powiększyć
Przy wideorejestratorach o tak dobrej zdolności rozdzielczej jest to potencjalnie kolejny element zwiększający użyteczność nagrań w charakterze materiału dowodowego. Filtr polaryzacyjny zmniejsza w pewnym stopniu ilość światła docierającego do matrycy, jednak przy przetwornikach STARVIS 2 można sobie już na to po prostu pozwolić.
Brak zysku z wyższego klatkażu
Bez zaskoczenia kamera VIOFO A119 MINI 2 przełączona w tryb 60fps nie zyskuje, a wręcz traci względem ustawienia 30fps. O tym dlaczego tak się dzieje dowiesz się z wpisu omawiającego odczytywanie tablic rejestracyjnych przez kamery samochodowe.
Ciągłe udoskonalenia dzięki aktualizacjom
Wideorejestratory już po premierze zwykle otrzymują kolejne aktualizacje oprogramowania, które mogą mieć wpływ na sposób rejestrowanego obrazu. W przypadku kamer biorących udział w teście widać to dobrze na przykładzie 70mai A810. W czasie przejazdów dają się zauważyć pewne problemy z płynnością, charakterystyczne przeskakiwanie nagrań, z uwagi na dublowanie części klatek. Jednak od momentu wykonania przejazdów, do premiery tego materiału kamera otrzymała już aktualizację oprogramowania, która w wersji jednokanałowej eliminuje tą niedogodność przy zachowaniu 30fps i ograniczając liczbę klatek do 25fps w wariancie dwukanałowym. Warto systematycznie sprawdzać dostępność pakietów aktualizacyjnych do posiadanych wideorejestratorów.
Porównanie z kamerami poprzedniej generacji
Kamery biorące udział w teście to wideorejestratory nowej generacji, z nowymi sensorami Sony STARVIS 2. Jak wypadają one na tle kamer poprzedniej generacji?
Porównanie wideorejestratorów VIOFO A139 PRO i VIOFO A139. Kliknij aby powiększyć
Porównanie wideorejestratorów 70mai A810 i 70mai A800S. Kliknij aby powiększyć
Porównanie wideorejestratorów VIOFO A119 MINI 2 i VIOFO A119 MINI. Kliknij aby powiększyć
Bez zaskoczenia przewaga wideorejestratorów z sensorami Sony STARVIS 2 jest zauważalna na pierwszy rzut oka.
Tabela porównawcza
Poniżej znajduje się szczegółowa tabela porównawcza, zbierająca w jednym miejscu podstawowe podobieństwa i różnice funkcjonalne testowanych kamer samochodowych nowej generacji.
Tabela porównująca kamery VIOFO A119 MINI 2, 70mai A810, VANTRUE N4 PRO i VIOFO A139 PRO
Porównanie kamer samochodowych nowej generacji. Kliknij aby powiększyć
Surowe pliki do pobrania
Na potrzeby zrealizowania niniejszego testu zabezpieczyłem setki plików. Część z nich, łącznie 44 pliki, dostępna jest do pobrania, aby móc samodzielnie przeanalizować zgromadzony materiał. Jeśli wolisz więc samodzielnie analizować dane, pobierz surowe pliki video skopiowane bezpośrednio z kamer i sprawdź rzeczywistą jakość obrazu bez wpływu stratnej kompresji video stosowanej przez serwis YouTube:
Pobierz surowe pliki wideo wideorejestratorów z przetwornikami Sony STARVIS 2.
Podsumowanie
Jak widać na podstawie prezentowanych materiałów wideorejestratory nowej generacji zdecydowanie wyróżniają się pod względem jakości zapisu. Są to kamery rejestrujące użyteczny materiał wideo zarówno w dzień jak i w nocy. Urządzenia te znakomicie wypadają na tle swoich bezpośrednich poprzedników, oferując od nich zdecydowanie lepszą jakość nagrywanego materiału wideo.
Którą kamerę wybrać dla siebie? Tutaj odpowiedzi należy szukać już raczej w pozostałych cechach funkcjonalnych. Jeśli szukasz kamery 3-kanałowej zarówno VANTRUE N4 PRO jak i VIOFO A139 PRO, zasługują na rekomendację. Obie mają szereg ciekawych rozwiązań i dzielących je różnic, których omówienie znajdziesz w bezpośrednim porównaniu.
Jeśli szukasz kamery 2-kanałowej zarekomendować można 70mai A810, który nie tylko znakomicie wypadł w czasie tego porównania, ale oferuje jeszcze bardzo wiele ponadto. Co dokładnie? Odpowiedzi uzyskasz w szczegółowej recenzji 70mai A810.
A co jeśli kamera ma nagrywać tylko przód? Tutaj na zdecydowaną rekomendację zasługuje VIOFO A119 MINI 2, która odznacza się fenomenalną relacją jakości nagrywanego obrazu oraz rozbudowaną funkcjonalnością dodatkową w stosunku do ceny.
Kluczowe zalety VANTRUE N4 PRO
- Duży i czytelny wyświetlacz.
- Sterowanie za pomocą komend głosowych.
- Funkcjonalność aplikacji mobilnej oraz łatwe parowanie.
- Tryb HDR dostępny dla każdej z 3 kamer jednocześnie.
- Czytelność nagrań z kamery wewnętrznej.
Kluczowe zalety VIOFO A139 PRO
- Modułowa budowa i swoboda montażu.
- Cienkie przewody połączeniowe.
- Akcesoria dodatkowe.
- Polskojęzyczne komunikaty wydawane przez kamerę.
- Filtr polaryzacyjny już w zestawie.
- Czytelność nagrań z kamery przedniej i tylnej.
Kluczowe zalety 70mai A810
- Znakomita relacja ceny do oferowanych możliwości.
- Tryb HDR użyteczny w dzień i w nocy.
- Wsparcie dla funkcji chmurowych.
- Efektowne nagrania z efektami RS.
Kluczowe zalety VIOFO A119 MINI 2
- Znakomita relacja ceny do oferowanej jakości.
- Sterowanie za pomocą komend głosowych.
- Dyskretna budowa i sposób montażu.