
Wpływ przyciemnionych szyb na jakość nagrywanego przez kamery samochodowe obrazu to częsty temat zadawanych nam pytań. Klienci obawiają się, że jeśli szyba w ich pojeździe jest przyciemniona, to wideorejestrator nie zapewni użytecznego obrazu. Czy jednak w rzeczywistości tak jest? Postaramy się udzielić odpowiedzi, popartej naszymi doświadczeniami zdobytymi w czasie testów kamer w różnych pojazdach.
Regulacje dotyczące stopnia przyciemnienia
Przyciemniane szyby coraz częściej stanowią fabryczne wyposażenie pojazdów. To kojarzące się niegdyś wyłącznie z pojazdami luksusowymi rozwiązanie staje się coraz bardziej powszechne. Nawet jeśli w danym pojeździe szyby fabrycznie przyciemnione nie były, to kierowcy decydują się na wykonanie usługi przyciemnienia już po zakupie samochodu.
Przepisy prawne dotyczące warunków technicznych pojazdów jasno precyzują, że szyby pojazdu dopuszczonego do ruchu muszą posiadać współczynnik przepuszczalności na pozionie nie mniejszym, niż 70%. Dotyczy to szyby przedniej oraz przednich bocznych. W sprawie szyby tylnej oraz tylnych bocznych przepisy nie są już tak restrykcyjne. Należy mieć jedynie na uwadze, że w myśl prawa o ruchu drogowym, pojazd musi mieć taką budowę, aby zapewnić kierowcy dostateczną widoczność.
Przyciemnione szyby a wideorejestratory samochodowe
Każde zmniejszenie ilości światła dostępnego dla kamery samochodowej nie pozostaje bez wpływu na jakość obrazu. O tym, dlaczego tak się dzieje, dowiesz się z wpisu omawiającego odczytywanie tablic rejestracyjnych przez wideorejestratory samochodowe. Jak przekłada się to na praktykę?
Przedstawione poniżej przykłady powstały w oparciu o testy kamer samochodowych w pojeździe z fabrycznie przyciemnioną tylną szybą, dla którego materiałem porównawczym będą materiały zarejestrowane w samochodzie bez przyciemnienia. Porównywana będzie jakość obrazu z modułów tylnych.
Szyby tylne pojazdów biorących udział w porównaniu
Przykład 1
Stopklatki wykonane z nagrań zarejestrowanych przez kamerę samochodową MBG Line T2
Przykład 2
Stopklatki wykonane z nagrań zarejestrowanych przez kamerę samochodową BlackVue DR750X-3CH Plus
Przykład 3
Stopklatki wykonane z nagrań zarejestrowanych przez kamerę samochodową Mikavi PQ6
Nagranie porównawcze
Zachęcamy do obejrzenia porównania w formie materiału wideo, które powstało w możliwie porównywalnych warunkach, aby wykluczyć wpływ czynników zewnętrznych:
Wnioski
Dokładne porównanie powyższych przykładów jasno pokazuje, że kamery samochodowe są w stanie radzić sobie dobrze również w pojazdach z przyciemnioną tylną szybą. Rzeczywiste zmniejszenie ilości światła docierającego do kamery, z racji na obecność fabrycznego przyciemnienia, jest na tyle znikome, że na stopklatkach pozbawionych podpisu trudne byłoby odgadnięcie właściwej.
Sytuacja może zmienić się przy pojazdach, które posiadają zdecydowanie mocniejsze przyciemnienie, lub też naklejki reklamowe. Jednak również w takich pojazdach można odnaleźć rozwiązanie, w postaci kamery tylnej montowanej na zewnątrz.