Wpływ przyciemnionych szyb na jakość nagrywanego przez kamery samochodowe obrazu to częsty temat zadawanych nam pytań. Klienci obawiają się, że jeśli szyba w ich pojeździe jest przyciemniona, to wideorejestrator nie zapewni użytecznego obrazu. Czy jednak w rzeczywistości tak jest? Postaramy się udzielić odpowiedzi, popartej naszymi doświadczeniami zdobytymi w czasie testów kamer w różnych pojazdach.
Regulacje dotyczące stopnia przyciemnienia
Przyciemniane szyby coraz częściej stanowią fabryczne wyposażenie pojazdów. To kojarzące się niegdyś wyłącznie z pojazdami luksusowymi rozwiązanie staje się coraz bardziej powszechne. Nawet jeśli w danym pojeździe szyby fabrycznie przyciemnione nie były, to kierowcy decydują się na wykonanie usługi przyciemnienia już po zakupie samochodu.
Przepisy prawne dotyczące warunków technicznych pojazdów jasno precyzują, że szyby pojazdu dopuszczonego do ruchu muszą posiadać współczynnik przepuszczalności na pozionie nie mniejszym, niż 70%. Dotyczy to szyby przedniej oraz przednich bocznych. W sprawie szyby tylnej oraz tylnych bocznych przepisy nie są już tak restrykcyjne. Należy mieć jedynie na uwadze, że w myśl prawa o ruchu drogowym, pojazd musi mieć taką budowę, aby zapewnić kierowcy dostateczną widoczność.
Przyciemnione szyby a wideorejestratory samochodowe
Każde zmniejszenie ilości światła dostępnego dla kamery samochodowej nie pozostaje bez wpływu na jakość obrazu. O tym, dlaczego tak się dzieje, dowiesz się z wpisu omawiającego odczytywanie tablic rejestracyjnych przez wideorejestratory samochodowe. Jak przekłada się to na praktykę?
Przedstawione poniżej przykłady powstały w oparciu o testy kamer samochodowych w pojeździe ze specjalnie zmodyfikowaną szybą. Jej część była mocno przyciemniona, część przyciemniona w lekkim stopniu, a część nie posiadała przyciemnienia.
Nagranie porównawcze
Zachęcamy do obejrzenia wideoprezentacji omawiającej temat wideorejestratorów nagrywających poprzez przyciemnione szyby:
Poniżej znajduje się natomiast pełny test porównawczy:
Wnioski
Dokładne porównanie powyższych przykładów pokazuje, że kamery samochodowe zadowalająco radzą sobie z szybami przyciemnionymi w stopniu lekkim, co odpowiada szybom fabrycznie przyciemnionym. Dużo trudniejsze warunki pracy kamerom tylnym zapewniają szyby mocno przyciemnione. Jednak nawet w takiej sytuacji lepiej zwiększony zakres objęty aktywnym monitoringiem o tył pojazdu. Natomiast w przypadku pojazdów z całkowicie nieprzezroczystymi szybami, przykładowo po oklejeniu folią reklamową, solucją może być wybór wideorejestratora wspierającego moduł tylny umożliwiający montaż na zewnątrz pojazdu.