
Niemal codziennie spotykamy się z prośbami o polecenie “kamery z czujnikiem ruchu i nagrywaniem na postoju”, czyli wideorejestratora z funkcją nagrywania parkingowego. Jednak temat ten jest nieco bardziej złożony niż zwyczajny zakup wideorejestratora “z czujnikiem ruchu”.
W tym artykule wyjaśnię na czym polega monitorowanie parkingowe w kamerach samochodowych. Podpowiem także jak podłączyć rejestrator do stałego zasilania w pojeździe, co jest istotnym warunkiem skutecznego działania kamery podczas postoju.
Rodzaje trybów parkingowych - pasywny i aktywny
Wideorejestratory samochodowe co do zasady nie posiadają "czujnika ruchu". Owszem, niektóre modele - szczególnie te tanie i o wątpliwej jakości - posiadają funkcję "detekcji ruchu", ale funkcja ta sama w sobie nie jest trybem parkingowym.
Tryby parkingowe umownie dzielimy na dwa zasadnicze rodzaje:
1) Tryb pasywny - mniej skuteczny i nie wymagający stałego zasilania (zależny od wewnętrznej baterii kamery).
2) Tryb aktywny (automatyczny) - znacznie skuteczniejszy, ale wymagający podłączenia kamery do stałego zasilania.
Tryb parkingowy “pasywny”
Tryb pasywny jest zwykle spotykany w kamerach samochodowych z niskiej półki cenowej. Jest to taki pół-tryb parkingowy, o bardzo ograniczonej skuteczności - poniżej wyjaśniam dlaczego.
Po wyłączeniu zasilania głównego kamery (np. po zgaszeniu silnika) kamera z pasywnym trybem parkingowym przechodzi w tryb czuwania. W trybie czuwania wbudowany w kamerę czujnik przeciążeń (G-Sensor), jest cały czas aktywny i reaguje na wstrząsy spowodowane uderzeniem, kolizją czy nawet mocniejszym trzaśnięciem drzwiami samochodu. Wykrycie wstrząsu przez G-Sensor wybudza kamerę z trybu czuwania, która rozpoczyna nagrywanie filmu. Zatem kamera de facto rozpoczyna nagrywanie już po zdarzeniu, które ją wybudziło.
Zasilanie kamery w tym trybie opiera się wyłącznie na energii płynącej z wbudowanej w kamerę baterii. Wbudowane w wideorejestratory baterie mają niewielką pojemność i ograniczoną żywotność, a to znacząco wpływa na skuteczność pasywnego trybu parkingowego.
Podsumowując, pasywny tryb parkingowy nie zapewnia skutecznego monitorowania pojazdu na postoju i nie polecam polegać na nim, jeśli nagrywanie parkingowe stanowi dla Ciebie ważną funkcjonalność wideorejestratora.
Tryb parkingowy “aktywny”
Podłączona do stałego zasilania kamera z aktywnym trybem parkingowym automatycznie dobiera właściwy tryb pracy. Jak to działa? W czasie jazdy kamera nagrywa materiał filmowy w sposób ciągły w pętli w najwyższej możliwej jakości i rozdzielczości. Natomiast po zaparkowaniu pojazdu, kamera samoczynnie przełącza się w tryb nagrywania parkingowego.
W ustawieniach wielu wideorejestratorów znaleźć można pod-tryby parkingowe, a najczęściej spotykane to: detekcja ruchu, time-lapse oraz low-bitrate:
- Tryb detekcji ruchu i wstrząsów - czyli nagrywanie filmu dopiero na skutek wykrycia ruchu w polu widzenia kamery i/lub fizycznego wstrząsu/uderzenia. Niektóre modele kamer posiadają buforowaną detekcję ruchu. Dzięki temu zapis filmu rozpoczyna się już kilka sekund przed faktycznym zdarzeniem, które wywołało nagrywanie. Trzeba jednak wspomnieć, że algorytmy wykrywania ruchu i wstrząsów nie są doskonałe, więc warto mieć na uwadze, że detekcja może w niektórych przypadkach okazać się nieskuteczna.
- Tryb time-lapse (nagrywanie poklatkowe) - kamera w tym trybie rejestruje film poklatkowy (przykład: https://www.youtube.com/watch?v=rBzSzJhCX24), który składa się z pojedynczych klatek (zdjęć) wykonywanych w określonym interwale czasowym, np. co 1 sekundę. To rozwiązanie stanowi pewien kompromis, bo z jednej strony oszczędza przestrzeń na karcie pamięci, ale z drugiej nie wszystkie szczegóły zdarzenia będą zapisane.
- Tryb low-bitrate (obniżona jakość obrazu) - kamera kontynuuje nagrywanie normalnego filmu (co najmniej 15-30 kl/s.) w sposób ciągły, ale przy nieznacznym obniżeniu jakości obrazu. Ten zabieg znacząco oszczędza przestrzeń na karcie pamięci, a jednocześnie rejestruje film z postoju non-stop, nie pomijając żadnej sekundy.
Aktywny (automatyczny) tryb parkingowy jest rozwiązaniem znacznie skuteczniejszym - szczególnie w opcji time-lapse lub low-bitrate - w porównaniu do trybu pasywnego. Warunkiem koniecznym jest jednak doprowadzenie stałego zasilania do wideorejestratora podczas postoju.
Sposoby na stałe zasilanie wideorejestratora
Adapter zasilania
Zastosowanie adaptera zasilania jest najtańszym i najpopularniejszym sposobem na doprowadzenie stałego zasilania do wideorejestratora.
Przykładowy adapter zasilania
Adapter zasilania to niewielki moduł podłączany bezpośrednio do obwodu elektrycznego w samochodzie (zazwyczaj do skrzynki bezpieczników). Dzięki temu wideorejestrator jest zasilany także po wyłączeniu zapłonu. Większość adapterów zasilania posiada także dodatkowy przewód “ACC”, który podłączany jest do obwodu zasilanego dopiero po włączeniu zapłonu. Dzięki temu kamera automatycznie rozpoznaje kiedy silnik jest włączony i samoczynnie przełącza się pomiędzy trybem nagrywania normalnego (podczas jazdy) oraz parkingowego (podczas postoju).
Adaptery zasilania posiadają funkcję zabezpieczającą akumulator przed rozładowaniem. Polega to na odcięciu zasilania kamery samochodowej w momencie, gdy napięcie z akumulatora jest zbyt niskie. Większość adapterów ma możliwość ustawienia konkretnego poziomu napięcia, poniżej którego nastąpi odcięcie zasilania kamery.
Wadą zasilania kamery z instalacji elektrycznej jest uzależnienie czasu pracy kamery podczas postoju od kondycji akumulatora w samochodzie. Dlatego trudno jednoznacznie ocenić kiedy nastąpi odcięcie zasilania kamery w czasie dłuższego postoju - efektywny czas pracy kamery podłączonej przez adapter podczas postoju może być bardzo krótki. Dlatego przed podłączeniem adaptera zasilania warto zadbać o sprawdzenie sprawności akumulatora.
Dedykowany powerbank samochodowy
Alternatywnym sposobem jest zastosowanie dedykowanej baterii (powerbanku) zasilającej wideorejestrator podczas postoju.
Zasada działania takiego urządzenia jest bardzo prosta. W trakcie jazdy bateria jest ładowana z gniazda zapalniczki lub instalacji elektrycznej pojazdu - w zależności od sposobu podłączenia. Z kolei podczas postoju powerbank zasila wideorejestrator bez obciążania akumulatora w samochodzie.
Przykładowy powerbank samochodowy z akcesoriami
Specjalne ogniwa LiFePo4 (litowo-żelazowo-fosforanowe) zastosowane w tych urządzeniach są znacznie trwalsze w porównaniu do popularnych ogniw Li-Ion/Poly, a ich ładowanie przebiega relatywnie szybko. Już nawet kilkadziesiąt minut jazdy wystarczy do pełnego naładowania ogniw.
W pełni naładowany powerbank może zasilać kamerę podczas postoju przez kilkanaście do nawet kilkudziesięciu godzin, a co najważniejsze - czas pracy kamery zasilanej z powerbanku jest obliczalny i przewidywalny.
Moim zdaniem jest to idealne rozwiązanie do zasilania kamer w trybie parkingowym. Zastosowanie powerbanku samochodowego jest skuteczne, niezawodne i przewidywalne. Niestety czynnikiem zaporowym do powszechnego zastosowania tego rozwiązania jest... cena. Dedykowane powerbanki samochodowe nierzadko kosztują więcej niż sam wideorejestrator.
Zachęcam do zapoznania się ze szczegółowym omówieniem zasady działania dedykowanych powerbanków samochodowych w odrębnym materiale na naszym blogu oraz YouTube:
Test powerbanków samochodowych
Jak podłączyć wideorejestrator do stałego zasilania?
Dla tych, którzy mają żyłkę majsterkowicza i chcieliby samodzielnie podłączyć kamerę do stałego zasilania, przygotowaliśmy specjalny poradnik w naszej Bazie Wiedzy.
Jak podłączyć wideorejestrator do instalacji elektrycznej?
Alternatywnie polecamy skorzystać z sieci Partnerskich Punktów Montażu WR24.PL, specjalizujących się w profesjonalnej instalacji wideorejestratorów w samochodzie, wraz z wszelkimi niezbędnymi akcesoriami.
Usługa montażu wideorejestratora
Kamera samochodowa z trybem parkingowym - którą wybrać?
W odrębnym materiale przygotowaliśmy autorski ranking najlepszych wideorejestratorów samochodowych z aktywnym trybem parkingowym. Znajdziecie tam konkretne rekomdenacje modeli kamer samochodowych, które uważamy za najbardziej godne uwagi w kontekście nagrywania parkingowego.
Zbigniew hejmanowski
Jakis palant rysuje mi nowy samochod na miejscu parkingowym chcialbym go dorwac przez nagranie kamera samochodowa co pan mi poleca -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Zapraszamy do rankingu kamer z trybem parkingowym: https://www.wideorejestratory24.pl/ranking-kamer-do-monitorowania-parkingowego
Mariusz Filipowicz
Dlaczego tryb low-bitrate jest lepszy od trybu buforowanej detekcji ruchu?
Kasia
Dzien dobry, moje pytanie: Jak długo trzyma Powerbank samochodowy? Dziękuję i pozdrawiam -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Czas pracy powerbanka uzależniony jest od jego pojemności oraz od konkretnego wideorejestratora który będzie wykorzystany w podłączeniu. Dopiero te informację pozwolą określić szacunkowy czas pracy. Prosimy o kontakt z BOK WR24.PL w celu uzgodnienia szczegółów.
Timi
Witam, w moim autku mam stałe napięcie w gniazdku zapalniczki nawet po wyłączeniu zapłonu. Dlaczego więc nie mogę korzystać z trybu parkingowego w ten sposób. Dziekuje i Pozdrawiam -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Prosimy o więcej szczegółów na temat użytkowanego wideorejestratora (marka/model). W celu usprawnienia komunikacji zachęcamy do kontaktu z BOK WR24.PL
Kamil Cichy
@Timi Możesz skorzystać z tego gniazda zapalniczki, opierając się na automatycznyn wykrywaniu parkowania przez akcelerometr w kamerze i kablu dwużyłowym. Wtedy po zaparkowaniu kamera po kilku minutach przełączy się w tryb parkingowy. Przy połączeniu kablem trójżyłowym kamera nie musi zgadywać, że parkujesz, tylko od razu na podstawie napięcia lub jego braku przełącza tryby.
Piotr
Czy da się jakoś "ograniczyć" ciągłe nagrywanie w trybie parkingowym aktywnym? Vantru N1 pro nagrywa mi najmniejszy ruch i mam same filmiki po 10 sekund. Podłączenie do Obd2. -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Niestety nie ma możliwości regulacji czułości sensora reagującego na ruch w przypadku tego urządzenia.
Marek W.
Dzień dobry .Moje pytanie jest następujące, chodzi o samo podłączenie okablowania, chcę się wpiąć w oświetlenie górne w samochodzie, czarny wiadomo do masy, stały + do stałego zasilenia z akumulatora, a nie wiem gdzie wpiąć kabel oznaczony jako ACC - czyli reagujący na stacyjkę , gdzie go podłączyć, czy do "plusa +" ujawniającego się np. "po włączeniu zapłonu" ? -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Dokładnie tak. Battery+ - podłączamy do obwodu zasilania stałego, które podaje napięcie także po wyłączeniu zapłonu. 2) ACC- podłączamy do obwodu, który aktywny jest po włączeniu zapłonu w samochodzie (przekręceniu kluczyka w stacyjce). 3) GND - masa, należy przymocować np. do elementu karoserii samochodu.
Zbigniew
Dlaczego rejestrator nie nagrywa w trybie parkingowym "low-bitrate", po odłączeniu ACC od zasilania? GND podłączone na stałe i BAT+ rownież. Całość zmontowana testowo na stole. -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Prosimy o kontakt telefoniczny BOK WR24.PL
Monika
Dlaczego tryb low-bitrate jest lepszy od trybu buforowanej detekcji ruchu? -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Tryb low bitrate rejestruje zapis non-stop pod nieobecność w pojeździe, nie jesteśmy uzależnieni od wystąpienia bodźców aktywujących nagranie (tak jak w trybie detekcji ruchu i wstrząsu).
Mateusz
Czy można podłączyć adapter zasilania viofo do rejestratora 70mai? -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Zalecamy stosowanie wyłącznie dedykowanych adapterów zasilania do konkretnych modeli kamer samochodowych.