Kategorie artykułów
Wybrane artykuły

Wyszukiwarka treści w naszym blogu:

Jak działa tryb parkingowy w kamerach samochodowych? 8
Jak działa tryb parkingowy w kamerach samochodowych?

Niemal na porządku dziennym w sklepie WR24.PL spotykamy się z prośbami o polecenie “kamery z czujnikiem ruchu”, czyli kamerki z funkcją nagrywania parkingowego. Jednak temat jest nieco bardziej złożony niż zwyczajny zakup wideorejestratora “z czujnikiem ruchu”.

W tym artykule wyjaśnię na czym polega monitorowanie parkingowe w kamerach samochodowych. Podpowiem także jak podłączyć rejestrator do stałego zasilania w pojeździe, co jest istotnym warunkiem poprawnego działania kamery podczas postoju.

Tryby parkingowe w pigułce

Większość kamer samochodowych posiada funkcje pozwalające wykorzystać je do nagrywania zdarzeń podczas postoju. Najczęściej spotykana jest tzw. detekcja ruchu.

Funkcja detekcji ruchu opiera się na nagrywaniu filmu dopiero po wykryciu zmiany w obrazie rejestrowanym przez kamerę. Zmianę w obrazie generuje ruch - np. przejeżdżające w pobliżu auto, ale także poruszające się na wietrze gałęzie pobliskiego drzewa. Stąd też funkcję określa się mianem detekcji ruchu, a popularnym mitem jest też “czujnik ruchu” - pomimo iż żadna kamera samochodowa de facto takiego czujnika nie posiada.

Co ważne, funkcja detekcji ruchu sama w sobie nie jest trybem parkingowym. Tryby parkingowe w kamerach samochodowych podzielić można na dwa zasadnicze rodzaje: tryb parkingowy pasywny i aktywny (automatyczny).

Tryb parkingowy “pasywny”

Tryb pasywny jest zwykle spotykany w kamerach samochodowych z niższej półki cenowej. Jest to taki pół-tryb parkingowy, moim zdaniem nie do końca skuteczny - poniżej wyjaśniam dlaczego.

Po wyłączeniu kamery (czy też po odcięciu jej zasilania - np. po zgaszeniu silnika) kamera z pasywnym trybem parkingowym przechodzi w tryb czuwania. W trybie czuwania wbudowany w kamerę czujnik przeciążeń (G-Sensor), jest cały czas aktywny i reaguje na wstrząsy spowodowane uderzeniem, kolizją czy nawet mocniejszym trzaśnięciem drzwiami samochodu.

Wykrycie wstrząsu przez G-Sensor "wybudza" z trybu czuwania kamerę, która rozpoczyna nagrywanie filmu. Zatem kamera de facto rozpoczyna nagrywanie już po zdarzeniu, które ją wybudziło.

Jest jeszcze jeden mankament trybu pasywnego - czuwanie G-Sensora, reakcja na wstrząs oraz nagrywanie filmu opiera się na energii płynącej z wbudowanej w kamerę baterii. A to niestety spora bolączka wideorejestratorów. Wbudowane w kamery samochodowe baterie mają niewielką pojemność i ograniczoną żywotność. To znacząco wpływa na skuteczność pasywnego trybu parkingowego. 

Tryb parkingowy “aktywny”

Lepszym rozwiązaniem w porównaniu w trybem pasywnym jest aktywny (automatyczny) tryb parkingowy w kamerach samochodowych. Jest jednak pewien warunek - kamerę należy podłączyć do źródła stałego zasilania, niezależnego od pracy silnika w samochodzie. O tym jak to zrobić napiszę za chwilę.

Podłączona do stałego zasilania kamera z aktywnym trybem parkingowym automatycznie dobiera właściwy tryb pracy - w zależności od tego czy pojazd jest w trakcie jazdy, czy też stoi zaparkowany.

W trakcie jazdy kamera nagrywa materiał filmowy w sposób ciągły w pętli w najwyższej możliwej jakości i rozdzielczości. Po wykryciu postoju kamera samoczynnie przełącza się w tryb nagrywania parkingowego. Najpopularniejsze tryby to detekcja ruchu, time-lapse oraz low-bitrate:

  • Detekcja ruchu - czyli nagrywanie filmu dopiero na skutek wykrycia ruchu lub wstrząsu. Niektóre modele kamer posiadają tzw. buforowaną detekcję ruchu. Dzięki temu zapis filmu rozpoczyna się już kilka sekund przed faktycznym zdarzeniem, które wywołało nagrywanie.

  • Time-lapse (nagrywanie poklatkowe) - kamera w tym trybie wykonuje zdjęcie np. co 1 sekundę i następnie składa zdjęcia w film poklatkowy. Ma to na celu oszczędzenie przestrzeni na karcie pamięci, ale może wiązać się z utratą szczegółów zdarzenia. Przykładowe nagranie poklatkowe:


  • Low-bitrate - nagrywanie filmu w sposób ciągły, ale przy nieznacznym obniżeniu jakości obrazu. Dzięki temu zabiegowi w zależności od pojemności karty pamięci oraz wydajności podłączonego zasilania może zmieścić się nawet do kilkudziesięciu godzin stałego zapisu filmowego z postoju pojazdu.

O tym jaki konkretnie tryb nagrywania parkingowego jest zaimplementowany w danym modelu wideorejestratora dowiecie się ze specyfikacji lub w szczegółowym opisie funkcjonalnym, który znajdziecie na stronie produktu w sklepie WR24.PL.

Moim zdaniem najskuteczniejszą metodą nagrywania parkingowego jest tryb low-bitrate. W przeciwieństwie do detekcji ruchu czy nagrywania poklatkowego, tryb ten rejestruje film w trakcie postoju w sposób ciągły i bez przerw mogących wzbudzać wątpliwości. Polecam zatem szukać kamer samochodowych, które posiadają właśnie ten tryb parkingowy.

Zobacz:
Kamery samochodowe z aktywnym trybem parkingowym w sklepie WR24.PL

Stałe zasilanie - bez tego ani rusz

Doprowadzenie do wideorejestratora stałego zasilania jest warunkiem absolutnie koniecznym do skutecznego monitorowania parkingowego przez wideorejestratory z aktywnym trybem parkingowym. Są na to dwa zasadnicze sposoby - bezpośrednio do instalacji elektrycznej pojazdu poprzez adapter zasilania lub za pomocą dedykowanego powerbanku samochodowego.

Adapter zasilania

VIOFO Hardwire Kit ACC HK3
Przykładowy adapter zasilania VIOFO Hardwire Kit ACC HK3

Adapter zasilania to niewielki moduł podłączany bezpośrednio do obwodu elektrycznego w samochodzie. Dzięki temu wideorejestrator jest zasilany także po wyłączeniu zapłonu. Większość adapterów zasilania posiada także dodatkowy przewód “ACC”, który podłączany jest do obwodu zasilanego dopiero po włączeniu zapłonu. Dzięki temu kamera "wie" kiedy silnik w samochodzie pracuje i samoczynnie przełącza się w tryb nagrywania parkingowego bezpośrednio po zgaszeniu silnika.

Adapter zasilania podłącza się zwykle do skrzynki bezpieczników za pośrednictwem specjalnych przejściówek. Sprawdź poradnik o tym jak dobrać przejściówkę do bezpieczników w Twoim samochodzie.

Przejściówki do bezpieczników
Przejściówki do bezpieczników

Adaptery zasilania posiadają funkcję zabezpieczającą akumulator przed rozładowaniem. Polega to na odcięciu zasilania kamery samochodowej jeśli napięcie z akumulatora jest zbyt niskie. 

Zastosowanie adaptera zasilania jest najtańszym i najpopularniejszym sposobem na doprowadzenie stałego zasilania do wideorejestratora. Wiąże się jednak z tym pewien "haczyk", który należy wziąć pod uwagę. Otóż jeżeli akumulator w pojeździe jest dość zużyty lub niedostatecznie naładowany (np. na skutek pokonywania przez auto krótkich odcinków), efektywny czas pracy kamery w trybie parkingowym może być bardzo krótki.

Jest to możliwe, jeśli adapter zasilania bezpośrednio po wyłączeniu zapłonu zarejestruje zbyt niskie napięcie akumulatora i odetnie zasilanie wideorejestratora. To znacząco ogranicza zdolność do skutecznego monitorowania parkingowego przez kamerę samochodową. Dlatego przed podłączeniem adaptera zasilania warto zadbać o sprawdzenie sprawności akumulatora.

Dedykowany powerbank samochodowy

Skuteczniejszym sposobem jest zastosowanie dedykowanej baterii (powerbanku) zasilającej wideorejestrator podczas postoju.

Zasada działania takiego urządzenia jest bardzo prosta. W trakcie jazdy bateria jest ładowana z gniazda zapalniczki lub instalacji elektrycznej pojazdu - w zależności od sposobu podłączenia. Natomiast po wyłączeniu zapłonu, czyli podczas postoju energia skumulowana w baterii jest wykorzystywana do zasilania kamery bez obciążania akumulatora w samochodzie.

Powerbank PowerCore
Przykładowy powerbank samochodowy z akcesoriami

Specjalne ogniwa LiFePo4 (litowo-żelazowo-fosforanowe) zastosowane w tych urządzeniach są znacznie trwalsze w porównaniu do popularnych ogniw Li-Ion/Poly, a ich ładowanie przebiega relatywnie szybko. Już nawet kilkadziesiąt minut jazdy wystarczy do pełnego naładowania ogniw. W pełni naładowany powerbank, podczas postoju może zasilać kamerę przez kilkanaście do nawet kilkudziesięciu godzin.

Moim zdaniem jest to idealne rozwiązanie do monitorowania parkingowego przez kamery samochodowe. Zastosowanie powerbanku samochodowego jest skuteczne, pewne i przewidywalne. Niestety czynnikiem zaporowym do powszechnego zastosowania tego rozwiązania jest... cena tego typu modułów zasilających, która może przekraczać nawet wartość samego wideorejestratora.

Zachęcam do zapoznania się z bardziej szczegółowym omówieniem zasady działania dedykowanych powerbanków samochodowych w odrębnym materiale na naszym blogu: Najlepsza metoda zasilania wideorejestratorów na parkingu. Test powerbanków samochodowych.

Podsumowanie

Jeśli szukasz prostej i niedrogiej kamery samochodowej z podstawowymi funkcjami parkingowymi, wybierz wideorejestrator z pasywnym trybem parkingowym. Z uwzględnieniem wszelkich ograniczeń lepsze takie monitorowanie parkingowe niż żadne.

Skuteczniejszym rozwiązaniem będzie kamera samochodowa z aktywnym trybem parkingowym i doprowadzonym stałym zasilaniem. Zyskujesz tym monitorowanie parkingowe praktycznie bezobsługowe, ograniczone jedynie wydajnością akumulatora w Twoim pojeździe.

Niemniej jednak jeśli poszukujesz najskuteczniejszego rozwiązania do monitorowania parkingowego przez wideorejestrator i budżet nie stanowi przeszkody - zdecydowanie polecam zastosowanie powerbanku samochodowego w połączeniu z kamerą wyposażoną w tryb parkingowy "low-bitrate".

Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie montażu zestawu do monitorowania parkingowego w samochodzie, koniecznie sprawdź ofertę usługi montażu wideorejestratora w Twoim samochodzie. Współpracujemy z siecią punktów partnerskich na terenie całej Polski.

Kamera samochodowa z trybem parkingowym - którą wybrać?

W odrębnym artykule przygotowaliśmy ranking najpopularniejszych wideorejestratorów samochodowych z aktywnym trybem parkingowym. Znajdziecie tam konkretne propozycje kamer, które uważam za najbardziej godne uwagi.

Ranking kamer samochodowych do monitorowania parkingowego

Kamery samochodowe z trybem parkingowym

Komentarze do wpisu (8)

18 listopada 2020

Jakis palant rysuje mi nowy samochod na miejscu parkingowym chcialbym go dorwac przez nagranie kamera samochodowa co pan mi poleca -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Zapraszamy do rankingu kamer z trybem parkingowym: https://www.wideorejestratory24.pl/ranking-kamer-do-monitorowania-parkingowego

7 grudnia 2021

Dlaczego tryb low-bitrate jest lepszy od trybu buforowanej detekcji ruchu?

17 kwietnia 2022

Dzien dobry, moje pytanie: Jak długo trzyma Powerbank samochodowy? Dziękuję i pozdrawiam -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Czas pracy powerbanka uzależniony jest od jego pojemności oraz od konkretnego wideorejestratora który będzie wykorzystany w podłączeniu. Dopiero te informację pozwolą określić szacunkowy czas pracy. Prosimy o kontakt z BOK WR24.PL w celu uzgodnienia szczegółów.

12 maja 2022

Witam, w moim autku mam stałe napięcie w gniazdku zapalniczki nawet po wyłączeniu zapłonu. Dlaczego więc nie mogę korzystać z trybu parkingowego w ten sposób. Dziekuje i Pozdrawiam -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Prosimy o więcej szczegółów na temat użytkowanego wideorejestratora (marka/model). W celu usprawnienia komunikacji zachęcamy do kontaktu z BOK WR24.PL

23 maja 2022

@Timi Możesz skorzystać z tego gniazda zapalniczki, opierając się na automatycznyn wykrywaniu parkowania przez akcelerometr w kamerze i kablu dwużyłowym. Wtedy po zaparkowaniu kamera po kilku minutach przełączy się w tryb parkingowy. Przy połączeniu kablem trójżyłowym kamera nie musi zgadywać, że parkujesz, tylko od razu na podstawie napięcia lub jego braku przełącza tryby.

7 czerwca 2022

Czy da się jakoś "ograniczyć" ciągłe nagrywanie w trybie parkingowym aktywnym? Vantru N1 pro nagrywa mi najmniejszy ruch i mam same filmiki po 10 sekund. Podłączenie do Obd2. -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Niestety nie ma możliwości regulacji czułości sensora reagującego na ruch w przypadku tego urządzenia.

14 czerwca 2022

Dzień dobry .Moje pytanie jest następujące, chodzi o samo podłączenie okablowania, chcę się wpiąć w oświetlenie górne w samochodzie, czarny wiadomo do masy, stały + do stałego zasilenia z akumulatora, a nie wiem gdzie wpiąć kabel oznaczony jako ACC - czyli reagujący na stacyjkę , gdzie go podłączyć, czy do "plusa +" ujawniającego się np. "po włączeniu zapłonu" ? -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Dokładnie tak. Battery+ - podłączamy do obwodu zasilania stałego, które podaje napięcie także po wyłączeniu zapłonu. 2) ACC- podłączamy do obwodu, który aktywny jest po włączeniu zapłonu w samochodzie (przekręceniu kluczyka w stacyjce). 3) GND - masa, należy przymocować np. do elementu karoserii samochodu.

15 października 2022

Dlaczego rejestrator nie nagrywa w trybie parkingowym "low-bitrate", po odłączeniu ACC od zasilania? GND podłączone na stałe i BAT+ rownież. Całość zmontowana testowo na stole. -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Prosimy o kontakt telefoniczny BOK WR24.PL

Biuro Obsługi Klienta:

Telefon: 68 411 41 71 (dni rob. 10-16)

bok@wr24.pl (dni robocze 9-17)

więcej więcej
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium