Kategorie artykułów
Wybrane artykuły

Wyszukiwarka treści w naszym blogu:

Jak działa tryb parkingowy w kamerach samochodowych?

11
Jak działa tryb parkingowy w kamerach samochodowych?

Niemal codziennie spotykamy się z prośbami o polecenie “kamery z czujnikiem ruchu i nagrywaniem na postoju”. Innymi słowy, wideorejestratora z funkcją nagrywania parkingowego. Jednak temat monitorowania postojowego w wideorejestratorach jest nieco bardziej złożony niż po prostu zakup wideorejestratora “z czujnikiem ruchu”. W tym artykule wyjaśnię na czym polega monitorowanie parkingowe w kamerach samochodowych. Podpowiem także jak podłączyć rejestrator do stałego zasilania w pojeździe, co jest istotnym warunkiem skutecznego działania kamery podczas postoju.

Spis treści:

  1. Rodzaje trybów parkingowych - pasywny i aktywny
  2. Sposoby na stałe zasilanie wideorejestratora
  3. Jak podłączyć wideorejestrator do instalacji elektrycznej?
  4. Kamera samochodowa z trybem parkingowym - którą wybrać?

Poradnik w wersji wideo

Jeśli wolisz oglądać i słuchać zamiast czytać - zapraszamy do wersji filmowej poradnika na naszym kanale YouTube (ok. 13 minut).

https://www.youtube.com/watch?v=BEFXGol3T-g 

 

Rodzaje trybów parkingowych - pasywny i aktywny

Tryby parkingowe w wideorejestratorach umownie dzielimy na dwa zasadnicze rodzaje:

1) Tryb pasywny - mniej skuteczny i nie wymagający stałego zasilania, tzn. zależny od baterii wewnątrz kamery.

2) Tryb aktywny (automatyczny) - znacznie skuteczniejszy od pasywnego, ale wymagający podłączenia kamery do stałego zasilania.

Tryb parkingowy “pasywny”

Tryb pasywny jest zwykle spotykany w kamerach samochodowych z niskiej półki cenowej. Jest to taki pół-tryb parkingowy, o bardzo ograniczonej skuteczności - poniżej wyjaśniam dlaczego.

Po wyłączeniu zasilania głównego kamery (np. po zgaszeniu silnika) kamera z pasywnym trybem parkingowym przechodzi w tryb czuwania. W trybie czuwania wbudowany w kamerę czujnik przeciążeń (G-Sensor) jest cały czas aktywny i reaguje na wstrząsy spowodowane uderzeniem, kolizją czy mocniejszym trzaśnięciem drzwiami samochodu. Wykrycie wstrząsu przez G-Sensor wybudza kamerę z trybu czuwania i rozpoczyna nagrywanie filmu. Zatem kamera rozpoczyna nagrywanie de facto już po zdarzeniu, które ją wybudziło.

Zasilanie kamery w tym trybie opiera się wyłącznie na energii płynącej z wbudowanej w kamerę baterii. Wbudowane w wideorejestratory baterie mają niewielką pojemność i ograniczoną żywotność, a to znacząco wpływa na skuteczność pasywnego trybu parkingowego.

Podsumowując, pasywny tryb parkingowy nie zapewnia skutecznego monitorowania pojazdu na postoju i nie polecam polegać na nim, jeśli nagrywanie parkingowe stanowi ważną funkcjonalność wideorejestratora.

Tryb parkingowy “aktywny”

Kamera z aktywnym trybem parkingowym automatycznie dobiera właściwy tryb pracy. Jak to działa? W czasie jazdy kamera nagrywa materiał filmowy w sposób ciągły w pętli w najwyższej możliwej jakości i rozdzielczości. Natomiast po zaparkowaniu pojazdu, kamera samoczynnie przełącza się w tryb nagrywania parkingowego.

W zależności od konkretnego producenta i modelu, w ustawieniach wideorejestratora znaleźć można pod-tryby parkingowe, a najczęściej spotykane to: detekcja ruchu/wstrząsów, tryb poklatkowy (time-lapse) oraz tryb low-bitrate:

  • Tryb detekcji ruchu i wstrząsów - czyli nagrywanie filmu dopiero na skutek wykrycia ruchu w polu widzenia kamery i/lub fizycznego wstrząsu/uderzenia. Warto zwrócić uwagę na modele kamer posiadające buforowaną detekcję ruchu/wstrząsów - dzięki temu zapis filmu rozpoczyna się już kilka sekund przed faktycznym zdarzeniem, które wywołało nagrywanie. Trzeba jednak wspomnieć, że algorytmy wykrywania ruchu i wstrząsów nie są doskonałe, więc warto mieć na uwadze, że detekcja może w niektórych przypadkach okazać się nieskuteczna.
  • Tryb time-lapse (nagrywanie poklatkowe) - kamera w tym trybie rejestruje film poklatkowy (przykład: https://www.youtube.com/watch?v=rBzSzJhCX24), który składa się z pojedynczych klatek (zdjęć) wykonywanych w określonym interwale czasowym, np. 1 kl./sek.. To rozwiązanie stanowi pewien kompromis, bo z jednej strony oszczędza przestrzeń na karcie pamięci, ale z drugiej nie wszystkie szczegóły zdarzenia będą zapisane. 
  • Tryb low-bitrate (obniżona jakość obrazu) - kamera kontynuuje nagrywanie normalnego filmu w sposób ciągły z klatkażem 15-30 kl./sek., ale przy nieznacznym obniżeniu jakości obrazu. Ten zabieg znacząco oszczędza przestrzeń na karcie pamięci, a jednocześnie rejestruje film z postoju non-stop, nie pomijając żadnej sekundy.

Aktywny (automatyczny) tryb parkingowy jest rozwiązaniem skuteczniejszym w porównaniu do trybu pasywnego. Jest jednak pewien haczyk, bowiem warunkiem koniecznym do prawidłowego działania trybu aktywnego jest doprowadzenie stałego zasilania do wideorejestratora podczas postoju. 

 

Sposoby na stałe zasilanie wideorejestratora

Adapter zasilania

Zastosowanie adaptera zasilania jest najtańszym i najpopularniejszym sposobem na doprowadzenie stałego zasilania do wideorejestratora.

VIOFO Hardwire Kit ACC HK3
Przykładowy adapter zasilania

Adapter zasilania to niewielki moduł podłączany bezpośrednio do instalacji elektrycznej w samochodzie. Adapter podłącza się zazwyczaj do skrzynki bezpieczników, choć są też adaptery w prosty sposób podłączane do gniazda diagnostycznego OBDII w kabinie auta. Dzięki temu wideorejestrator jest zasilany także po wyłączeniu zapłonu. Większość adapterów zasilania posiada dodatkowy przewód “ACC”, który należy podłączyć do obwodu zasilanego dopiero po włączeniu zapłonu. Dzięki temu kamera automatycznie rozpoznaje kiedy silnik jest włączony i samoczynnie przełącza się pomiędzy trybem nagrywania normalnego (podczas jazdy) oraz parkingowego (podczas postoju).

Adaptery zasilania posiadają funkcję zabezpieczającą akumulator przed rozładowaniem. Polega to na odcięciu zasilania rejestratora w momencie, gdy napięcie akumulatora jest zbyt niskie, aby zapobiec dalszemu drenowaniu energii z akumulatora. Większość adapterów ma możliwość ustawienia konkretnego poziomu napięcia, poniżej którego nastąpi odcięcie zasilania kamery. Zaleca się, aby poziom ten nie był niższy niż ok. 12.0-12.2V.

Warto nadmienić, że niektóre modele wideorejestratorów posiadają zintegrowaną funkcją adaptera zasilania. W takich przypadkach kabel zasilający podłącza się bezpośrednio z kamery do instalacji elektrycznej, bez konieczności dokupowania i montażu dodatkowego adaptera.

Wadą zasilania kamery z instalacji elektrycznej jest uzależnienie czasu pracy kamery podczas postoju od kondycji akumulatora w samochodzie. Dlatego trudno jednoznacznie określić kiedy nastąpi odcięcie zasilania kamery w czasie dłuższego postoju. Efektywny czas pracy kamery podłączonej przez adapter zasilania podczas postoju może być bardzo krótki - szczególnie w okresie jesienno-zimowym, gdy warunki atmosferyczne są szczególnie trudne z punktu widzenia sprawności akumulatora samochodowego. To niestety bardzo negatywnie wpływ na skuteczność trybu parkingowego wideorejestratora.

Dedykowany powerbank samochodowy

Alternatywnym dla adaptera zasilania sposobem jest zastosowanie dedykowanej baterii (powerbanku) zasilającej wideorejestrator podczas postoju.

Zasada działania takiego urządzenia jest bardzo prosta. W trakcie jazdy bateria jest ładowana z gniazda zapalniczki lub instalacji elektrycznej pojazdu - w zależności od sposobu podłączenia. Z kolei podczas postoju powerbank zasila wideorejestrator bez obciążania akumulatora w samochodzie.

Powerbank samochodowy
Przykładowy powerbank samochodowy z akcesoriami

Specjalne ogniwa LiFePo4 (litowo-żelazowo-fosforanowe) zastosowane w tych urządzeniach są znacznie trwalsze w porównaniu do popularnych ogniw litowo-jonowych, a ich ładowanie przebiega relatywnie szybko. W zależności od pojemności ogniw i sposobu podłączenia, już nawet ok. 30-40 minut jazdy wystarczy do pełnego naładowania ogniw.

W pełni naładowany powerbank może zasilać kamerę podczas postoju przez kilkanaście do nawet kilkudziesięciu godzin, a co najważniejsze - czas pracy kamery zasilanej z powerbanku jest obliczalny i przewidywalny.

Powerbank samochodowy to idealne rozwiązanie do zasilania kamer w trybie parkingowym. Zastosowanie powerbanku samochodowego jest skuteczne, niezawodne i przewidywalne. Niestety czynnikiem zaporowym do powszechnego zastosowania tego rozwiązania jest... cena. Dedykowane powerbanki samochodowe są znacznie droższe od adapterów zasilania i nierzadko kosztują więcej niż sam wideorejestrator.

Zachęcam do zapoznania się ze szczegółowym omówieniem zasady działania dedykowanych powerbanków samochodowych w odrębnym materiale na naszym blogu oraz kanale YouTube:

Test powerbanków samochodowych

 

Jak podłączyć wideorejestrator do instalacji elektrycznej?

Dla tych, którzy mają żyłkę majsterkowicza i chcieliby samodzielnie podłączyć adapter zasilania do instalacji elektrycznej, przygotowaliśmy specjalny poradnik w naszej Bazie Wiedzy.

Jak podłączyć wideorejestrator do instalacji elektrycznej?
Jak podłączyć wideorejestrator do instalacji elektrycznej?

Alternatywnie polecamy skorzystać z sieci Partnerskich Punktów Montażu WR24.PL, specjalizujących się w profesjonalnej instalacji wideorejestratorów w samochodzie, wraz z wszelkimi niezbędnymi akcesoriami oraz okablowaniem. Koszt realizacji montażu uzależniony jest od rodzaju instalowanej kamery oraz typu samochodu. 

Usługa montażu wideorejestratora

 

Kamera samochodowa z trybem parkingowym - którą wybrać?

Jak wynika z powyższego artykułu, skuteczne monitorowanie parkingowe wymaga nieco szerszego spojrzenia i rozważenia nie tylko na samego wideorejestratora, ale także dodatkowych akcesoriów, stałego zasilania, sposobu montażu itp. 

A którą kamerkę do auta z trybem parkingowym konkretnie wybrać?

W odrębnym materiale przygotowaliśmy ranking najlepszych wideorejestratorów samochodowych z aktywnym trybem parkingowym. Znajdziecie tam praktyczne wskazówki na co zwracać uwagę w parametrach wideorejestratorów, a także konkretne rekomdenacje modeli kamer samochodowych, które świetnie sprawdzą się także do nagrywania parkingowego.

Ranking kamer samochodowych do monitorowania parkingowego

Komentarze do wpisu (11)

18 listopada 2020

Jakis palant rysuje mi nowy samochod na miejscu parkingowym chcialbym go dorwac przez nagranie kamera samochodowa co pan mi poleca -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Zapraszamy do rankingu kamer z trybem parkingowym: https://www.wideorejestratory24.pl/ranking-kamer-do-monitorowania-parkingowego

7 grudnia 2021

Dlaczego tryb low-bitrate jest lepszy od trybu buforowanej detekcji ruchu?

17 kwietnia 2022

Dzien dobry, moje pytanie: Jak długo trzyma Powerbank samochodowy? Dziękuję i pozdrawiam -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Czas pracy powerbanka uzależniony jest od jego pojemności oraz od konkretnego wideorejestratora który będzie wykorzystany w podłączeniu. Dopiero te informację pozwolą określić szacunkowy czas pracy. Prosimy o kontakt z BOK WR24.PL w celu uzgodnienia szczegółów.

12 maja 2022

Witam, w moim autku mam stałe napięcie w gniazdku zapalniczki nawet po wyłączeniu zapłonu. Dlaczego więc nie mogę korzystać z trybu parkingowego w ten sposób. Dziekuje i Pozdrawiam -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Prosimy o więcej szczegółów na temat użytkowanego wideorejestratora (marka/model). W celu usprawnienia komunikacji zachęcamy do kontaktu z BOK WR24.PL

23 maja 2022

@Timi Możesz skorzystać z tego gniazda zapalniczki, opierając się na automatycznyn wykrywaniu parkowania przez akcelerometr w kamerze i kablu dwużyłowym. Wtedy po zaparkowaniu kamera po kilku minutach przełączy się w tryb parkingowy. Przy połączeniu kablem trójżyłowym kamera nie musi zgadywać, że parkujesz, tylko od razu na podstawie napięcia lub jego braku przełącza tryby.

7 czerwca 2022

Czy da się jakoś "ograniczyć" ciągłe nagrywanie w trybie parkingowym aktywnym? Vantru N1 pro nagrywa mi najmniejszy ruch i mam same filmiki po 10 sekund. Podłączenie do Obd2. -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Niestety nie ma możliwości regulacji czułości sensora reagującego na ruch w przypadku tego urządzenia.

14 czerwca 2022

Dzień dobry .Moje pytanie jest następujące, chodzi o samo podłączenie okablowania, chcę się wpiąć w oświetlenie górne w samochodzie, czarny wiadomo do masy, stały + do stałego zasilenia z akumulatora, a nie wiem gdzie wpiąć kabel oznaczony jako ACC - czyli reagujący na stacyjkę , gdzie go podłączyć, czy do "plusa +" ujawniającego się np. "po włączeniu zapłonu" ? -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Dokładnie tak. Battery+ - podłączamy do obwodu zasilania stałego, które podaje napięcie także po wyłączeniu zapłonu. 2) ACC- podłączamy do obwodu, który aktywny jest po włączeniu zapłonu w samochodzie (przekręceniu kluczyka w stacyjce). 3) GND - masa, należy przymocować np. do elementu karoserii samochodu.

15 października 2022

Dlaczego rejestrator nie nagrywa w trybie parkingowym "low-bitrate", po odłączeniu ACC od zasilania? GND podłączone na stałe i BAT+ rownież. Całość zmontowana testowo na stole. -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Prosimy o kontakt telefoniczny BOK WR24.PL

11 czerwca 2023

Dlaczego tryb low-bitrate jest lepszy od trybu buforowanej detekcji ruchu? -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Tryb low bitrate rejestruje zapis non-stop pod nieobecność w pojeździe, nie jesteśmy uzależnieni od wystąpienia bodźców aktywujących nagranie (tak jak w trybie detekcji ruchu i wstrząsu).

7 października 2023

Czy można podłączyć adapter zasilania viofo do rejestratora 70mai? -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Zalecamy stosowanie wyłącznie dedykowanych adapterów zasilania do konkretnych modeli kamer samochodowych.

7 grudnia 2023

Witam, rozumiem, że time-lapse oraz low-bitrate nagrywa non stop, ale skąd mam wiedzieć czy podczas mojej nieobecności doszło do aktu wandalizmu ? -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: W takiej sytuacji konieczne jest zweryfikowanie nagrań zapisanych na karcie pamięci.

Biuro Obsługi Klienta:

Telefon: 68 411 41 71 (dni robocze 10-16)

bok@wr24.pl (dni robocze 9-17)

więcej więcej
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium