Czy dysponując ograniczonym budżetem możemy kupić dyskretną kamerę samochodową? Jak najbardziej! W naszej ofercie można odnaleźć pełnoprawne wideorejestratory o wielkości przypominającej moduły tylne znane z wielokanałowych urządzeń. Ale jaką jakość nagrań zaoferują tak kompaktowe i niedrogie urządzenia? Sprawdźmy to!
Spis treści
- Porównanie kamer na YouTube
- Kamery biorące udział w porównaniu
- Jakość nagrań
- Surowe pliki do pobrania
- Najwyższy poziom dyskrecji
- Aplikacje mobilne
- Tryb parkingowy
- Tabela porównawcza
- Podsumowanie
Porównanie kamer na YouTube
Dla osób preferujących materiały w formie wideoprezentacji zapraszam do obejrzenie porównania kamer samochodowych nowej generacji na naszym kanale YouTube:
Kamery biorące udział w porównaniu
Porównanie przygotowałem w oparciu o 3 kamery samochodowe: 70mai M300, Navitel R66 2K, Mio MiVue J30.
Wszystkie są jednokanałowymi wideorejestratorami, czyli nagrywają tylko to, co z przodu pojazdu. Wszystkie zapewniają nagrania w rozdzielczości wyższej niż FHD. W przypadku 70mai jest to nietypowa rozdzielczość 2304x1296p 30fps, natomiast zarówno Navitel jak i Mio oferują już nagrywanie w 2.5K, czyli 2560x1440p, również przy 30fps. Testowane urządzenia są pozbawione wyświetlacza, a ich obsługa przebiega z poziomu funkcjonalnych aplikacji mobilnych.
Umiejscowienie kamer w czasie testu
Na potrzeby testu wszystkie kamery zostały jednocześnie zamontowane do szyby pojazdu, aby umożliwić bezpośrednie porównanie.
Umiejscowienie kamer na szybie pojazdu w czasie testu
Jakość nagrań
Nagrywanie filmów, które mogą być później potencjalnie wykorzystane w charakterze materiału dowodowego to podstawowa funkcja kamer samochodowych. Poniżej prezentuję jak radzą sobie testowane wideorejestratory w różnych warunkach drogowych.
Jazda miejska
W warunkach jazdy miejskiej daje się zauważyć przewagę Navitela R66. Drobne szczegóły na stopklatkach są najczytelniejsze. Odczytywane tablice rejestracyjne wyróżniają się dodatkowo pod kątem wyrazistości i wysokiego kontrastu.
Porównanie kamer samochodowych 70mai M300, Navitel R66 i Mio J30. Kliknij aby powiększyć
Jest to tendencja w pełni powtarzalna. Daje się zauważyć jedynie pojedynczy przypadek autobusu znajdującego się po prawej stronie kadru, kiedy to akurat 70mai M300 radzi sobie lepiej od pozostałych kamer.
Droga podmiejska
Przenosząc się na miejską obwodnicę sytuacja robi się znacznie bardziej zniuansowana. Daje się zauważyć brak konsekwencji i naprzemiennie różne modele oferują lepszą, bądź gorszą skuteczność rejestrowanego obrazu. Żadna z testowanych kamer nie jest w takich warunkach jednoznacznie najlepsza. Żadna nie daje też pewności odczytywania szczegółów. Natomiast wszystkie ocenić należy jako dobrze w odniesieniu do segmentu cenowego, do którego przynależą.
Porównanie kamer samochodowych 70mai M300, Navitel R66 i Mio J30. Kliknij aby powiększyć
Parking podziemny
Przenosząc się na parking podziemny w oczy rzuca się bardziej bezpiecznie dobrana ekspozycja przez Mio J30. Obraz o mniejszej jasności ułatwia zachowywanie szczegółów w jasnych częściach kadru. Zwraca uwagę dobra ostrość w środkowej części kadru w przypadku Mio.
Porównanie kamer samochodowych 70mai M300, Navitel R66 i Mio J30. Kliknij aby powiększyć
Nagrania nocne
W żadnej z tych kamer nie znajdziemy skutecznego trybu HDR, więc tablice rejestracyjne nadjeżdżających pojazdów nie będą czytelne w nocy. To nie ta półka cenowa. Jeśli zależy nam na wysokiej skuteczności nagrań nocnych musimy po prostu zwiększyć budżet, innej możliwości nie ma.
Poniżej przedstawiam przykład czytelności elementów infrastruktury drogowej:
Porównanie kamer samochodowych 70mai M300, Navitel R66 i Mio J30. Kliknij aby powiększyć
Surowe pliki do pobrania
Aby porównanie było możliwe konieczne było nagranie dziesiątków plików ze wszystkich wideorejestratorów. Część z nich udostępniamy do swobodnego pobrania. Jeśli wolisz więc samodzielnie analizować dane, pobierz surowe pliki video skopiowane bezpośrednio z kamer i sprawdź rzeczywistą jakość obrazu bez wpływu stratnej kompresji video stosowanej przez serwis YouTube:
Pobierz surowe pliki wideo z niedrogich i dyskretnych wideorejestratorów samochodowych.
https://drive.google.com/drive/folders/1KMAf9kBZbnC5HH96iMXmXnqXWiMaG9wA
Najwyższy poziom dyskrecji
Wszystkie trzy omawiane urządzenia zapewniają najwyższy poziom dyskrecji. Jest to zasługa w pierwszej kolejności niewielkich obudów. Urządzenia te są niewiele większe od modułów tylnych wielokanałowych wideorejestratorów.
Kompaktowe obudowy w połączeniu z przemyślanymi systemami montażu sprawiają, że są to kamery nie rzucające się w oczy z zewnątrz pojazdu. Osoba postronna może mieć problem z dostrzeżeniem, że w pojeździe na szybie przyklejona jest kamera samochodowa.
Urządzenia tego typu nie będą również przeszkadzać kierowcy. Łatwo zamocować je w taki sposób, aby w trakcie prowadzenia pojazdu kamer nie było po prostu widać z perspektywy prowadzącego.
Aplikacje mobilne
Wszystkie testowane kamery są pozbawione wyświetlacza. Jak je w takim razie obsługiwać? Tutaj z pomocą przychodzą funkcjonalne aplikacje mobilne. W przypadku każdej z kamer zasada działania jest dokładnie taka sama. Kamera generuje sieć WiFi, z którą łączymy się za pomocą smartfona.
Podgląd na żywo realizowany przez aplikacje mobilne wideorejestratorów. Zwraca uwagę najszerszy rzeczywisty kąt widzenia Mio J30
Po uzyskaniu takiego połączenia, będąc w pojeździe, możemy swobodnie zarządzać kamerą, zmieniać jej ustawienia, sprawdzić dostępność aktualizacji oprogramowania, czy też przeglądać nagrania zgromadzone na karcie pamięci oraz pobierać je do pamięci telefonu. Zarówno w czasie testu oraz wcześniej, obsługa kamer za pomocą dedykowanych aplikacji odbywała się poprawnie w przypadku wszystkich 3 urządzeń.
Tryb parkingowy
Zarówno 70mai M300 jak i Navitel R66 oferują zbliżone kompetencje monitorowania parkingowego. Po podłączeniu poprzez kompatybilne adaptery stałego zasilania kamery potrafią płynnie rozpocząć nagrywanie timelapse po wyłączeniu silnika.
Ograniczenie do jednego aktywnego trybu nagrywania ciągłego może wydawać się mało kompletnym rozwiązaniem na tle konkurencji. Z drugiej strony, biorąc pod uwagę ceny urządzeń i to, że często nawet o wiele droższe produkty również nagrywają jedynie poklatkowo w trybie parkingowym, stwierdzam, że jest to rozwiązane dobrze.
W przypadku 70mai M300 należy zauważyć, że kamera wymaga ona oryginalnego adaptera stałego zasilania 70mai UP02 do skorzystania z trybu parkingowego. Adapter ten posiada tylko jeden, zbyt niski w mojej ocenie poziom progu odcięcia wynoszący 11.4V.
Dużo lepiej sytuacja wygląda w przypadku Navitela R66. Po testach rekomenduję zasilanie kamery za pomocą adaptera zasilania VIOFO HK3, oferującego dobrą ochronę akumulatora przed rozładowaniem przy zachowaniu niskiej ceny.
Niestety in minus wypada tutaj Mio, pozbawione wsparcia dla dedykowanego trybu parkingowego. Wielka szkoda.
Tabela porównawcza
Poniżej znajduje się szczegółowa tabela porównawcza, zbierająca w jednym miejscu podstawowe podobieństwa i różnice funkcjonalne testowanych niedrogich i dyskretnych kamer samochodowych
Tabela porównująca kamery 70mai M300, Mio MiVue J30, Navitel R66 2K
Porównanie niedrogich i dyskretnych kamer samochodowych. Kliknij aby powiększyć
Podsumowanie
Kamery tanie, małe i dyskretne to z pewnością kompilacja cech, które znajdą uznanie szerokiej rzeszy odbiorców. Trudne do zauważenia czarne skrzynki w pojeździe wydają się trafną opcją.
Którą kamerę wybrać? Navitel R66 zapewnia najlepsze nagrania w przypadku jazdy miejskiej, a kamera jako jedyna oferuje użyteczny w praktyce tryb parkingowy, z dobrą ochroną akumulatora przed nadmiernym rozładowaniem. W mojej ocenie jest to wystarczające do uzyskania rekomendacji.
Kluczowe zalety Navitela R66
- Skuteczność nagrań w warunkach miejskich
- Funkcjonalny tryb parkingowy
- Najmniejsza obudowa
- Wypinanie mocowanie
- Szeroki zakres regulacji
Kluczowe zalety Mio MiVue J30
- Najszerszy rzeczywisty kąt widzenia
Kluczowe zalety 70mai M300
- Najniższa cena
Zobacz niedrogie i dyskretne wideorejestratory w naszym sklepie