Wiosna kojarzy się z powiewem ciepłego wiatru i świeżości, zwiastującej słoneczne i ciepłe dni lata. Takim wiosennym powiewem świeżości w sklepie WR24.PL jest oferta wideorejestratorów i akcesoriów koreańskiej marki FineVu. Produkty marki FineVu to przede wszystkim wysoka jakość budowy i wykonania oraz solidna i przemyślana funkcjonalność. W tym artykule zaprezentuję dwukanałowy (przód+tył) wideorejestrator FineVu GX1000. Na dzień publikacji niniejszego artykułu, jest to flagowy model w portfolio FineVu, który jednocześnie otwiera ofertę tej marki w sklepie WR24.PL.
Główne parametry funkcjonalne kamery samochodowej FineVu GX1000:
- Wideorejestrator dwukanałowy nagrywający wideo z rozdzielczością 2.5K+2.5K (przód+tył).
- Sensor optyczny Sony IMX335, obiektyw f/1.8 o kącie widzenia 139° (przód), 141° (tył). Egzemplarze z początku produkcji miały węższy deklarowany kąt 122° (przód i tył).
- Tryb HDR zwiększający dynamikę i skuteczność nagrań w trudnych warunkach oświetleniowych.
- Wbudowany moduł WiFi i aplikacja na smartfony w języku polskim.
- Wbudowany moduł GPS z bazą fotoradarów.
- Zaawansowane tryby monitorowania parkingowego.
- System AI Damage Detection z inteligentnym wykrywaniem uszkodzeń pojazdu podczas postoju.
- Brak wyświetlacza LCD.
- Funkcje wspomagania kierowcy ADAS.
- Polskie komunikaty głosowe informujące o statusie kamery, zdarzeniach parkingowych, fotoradarach itp.
- Wsparcie kart pamięci do 256GB po aktualizacji oprogramowania (karta 32GB w zestawie).
Kamerę samochodową FineVu GX1000 miałem okazję używać stale w swoim samochodzie przez niemal 2 miesiące przed napisaniem tego artykułu. Zaskoczyła mnie pod kilkoma względami. Jakimi? Zapraszam do lektury.
Spis treści
- Recenzja FineVu GX1000 na YouTube
- Zawartość zestawu i już pierwsze zaskoczenie
- Budowa, sposób montażu i zasilania
- Zarządzanie kamerą poprzez aplikację FineVu WiFi
- Inteligentne tryby parkingowe
- Moduł GPS i fotoradary
- Asystenci kierowcy (ADAS)
- Tryby nagrywania w trakcie jazdy
- Jakość nagrań wideo
- Podsumowanie
Recenzja FineVu GX1000 na YouTube
Dla tych, którzy preferują oglądać i słuchać, zamiast czytać - zachęcam do obejrzenia prezentacji wideorejestratora FineVu GX1000 na naszym kanale YouTube:
Zawartość zestawu i już pierwsze zaskoczenie
Co znajdziemy w pudełku z FineVu GX1000? Oto lista elementów w zestawie:
- Kamera samochodowa FineVu GX1000 (moduł przedni).
- Płytka mocująca kamerę do szyby z taśmą dwustronną.
- Moduł kamery tylnej.
- Przewód sygnałowy do kamery tylnej o długości ok. 6m.
- 3-żyłowy przewód zasilający z ACC do połączenia z instalacją elektryczną pojazdu.
- Zapasowe taśmy mocujące dla modułu przedniego i tylnego.
- Klipsy samoprzylepne, ułatwiające mocowanie przewodów.
- Karta pamięci microSD o pojemności 32GB.
- Skrócona instrukcja obsługi w języku angielskim.
Co zatem zaskakuje? Zaskakuje brak elementu, co do którego wydawałoby się, że jest oczywisty jak słońce na jasnym niebie w dosłownie każdym do tej pory napotkanym przeze mnie zestawie z kamerą samochodową... a nieskromnie przyznam, że tych zestawów było już sporo.
Tym elementem jest...
FineVu GX1000 posiada zaawansowane tryby parkingowe (więcej o tym w dalszej części artykułu), które wymagają, by wideorejestrator był stale podłączony do zasilania. Producent uznał zapewne, że nie ma sensu dorzucać do zestawu zasilacza, który nie pozwoli wykorzystać pełnego potencjału funkcjonalnego urządzenia. Dlatego w zestawie znajdziecie wyłącznie przewód do bezpośredniego podłączenia zasilania kamery do instalacji elektrycznej pojazdu, a zasilacz do zapalniczki - jeśli już koniecznie go potrzebujecie - zawsze możecie dokupić.
Kolejnym zaskakującym elementem zestawu jest… polska instrukcja obsługi zredagowana przez autoryzowanego dystrybutora FineVu w Polsce. Brzmi banalnie, ale doprawdy rzadkością są tak rzetelnie i skrupulatnie zredagowane instrukcje obsługi w języku polskim. Instrukcja dołączona jest w formie ok. 40-stronicowej książeczki formatu A5, alternatywnie można ją pobrać w formacie PDF ze strony polskiego dystrybutora.
Zobacz unboxing wideorejestratora FineVu GX1000 na naszym kanale YouTube:
Budowa, sposób montażu i zasilania
Kamera samochodowa FineVu GX1000 jest mocowana do szyby za pośrednictwem płaskiego uchwytu, przyklejonego do szyby dwustronną taśmą samoprzylepną. Kamerę można w prosty sposób zdemontować z uchwytu jednym ruchem w bok, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Sposób montażu i kształt urządzenia sprawia, że jest ono bardzo dyskretne - nie zajmuje dużej przestrzeni na szybie i nie rzuca się w oczy z zewnątrz. Moduł obiektywu jest regulowany w płaszczyźnie góra-dół, co pozwala w prosty sposób dopasować optymalny kadr nagrywania po zamocowaniu kamery na szybie. Co ważne, kamerę przednią można swobodnie zainstalować na szybie pionowej, np. w ciężarówce lub autokarze.
Kamera nie posiada wyświetlacza LCD, więc większość funkcji i ustawień konfiguruje się poprzez aplikację w smartfonie. Na obudowie znajdziemy jednak dwa przyciski sterujące: REC/MIC (krótkie naciśnięcie wywołuje zabezpieczenia nagrania, dłuższe włącza/wyłącza mikrofon) oraz WiFi (aktywacja modułu WiFi do połączenia aplikacji).
Brak wyświetlacza jest rekompensowany komunikatami głosowymi w języku polskim, które powiadamiają użytkownika o aktualnym statusie pracy urządzenia. Kamera na bieżąco informuje m.in. o rozpoczęciu nagrywania, o przejściu w tryb parkingowy, o ewentualnych zdarzeniach wykrytych podczas postoju, o połączeniu z aplikacją, a nawet o tym… która jest godzina. O każdej pełnej godzinie kamera wypowiada komunikat np. “godzina dziesiąta”. Drobna rzecz, a cieszy.
Na uwagę zasługuje sprytne zabezpieczenie karty pamięci przed przypadkowym wysunięciem w trakcie pracy wideorejestratora. Dostęp do slotu karty pamięci jest fizycznie zabezpieczony przełącznikiem ON/OFF kamery, zatem aby wyjąć kartę ze slotu, trzeba najpierw przełącznik ustawić na pozycję OFF. To genialne w swojej prostocie rozwiązanie gwarantuje, że karta pamięci nie zostanie wysunięta przypadkowo w czasie pracy urządzenia, co może doprowadzić do uszkodzenia nośnika pamięci.
Wg specyfikacji producenta, maksymalna obsługiwana pojemność kart pamięci wynosi 256GB. Producent zaleca stosowanie nośników typu “Endurance” o podwyższonej wytrzymałości. W ramach testów sprawdzaliśmy karty pamięci z serii Samsung PRO Endurace oraz Sandisk High Endurance i z żadnymi nie zauważyliśmy problemów.
Kamera zasilana jest napięciem 12/24V bezpośrednio z instalacji elektrycznej samochodu poprzez dołączony w zestawie 3-żyłowy przewód stałego zasilania o długości ok. 4 metrów. Końcówkę BAT (żółty przewód) podłączamy do obwodu stałego zasilania, końcówkę ACC (czerwony przewód) do obwodu z napięciem po zapłonie. Końcówka GND (czarny przewód) to standardowo masa. Przewód ACC odpowiedzialny jest za aktywację trybu parkingowego po wyłączeniu zapłonu.
Opcjonalnie stałe zasilanie można podłączyć do gniazda diagnostycznego OBD2 za pomocą opcjonalnego adaptera zasilania. Gniazdo to znajduje się w praktycznie każdym samochodzie i zwykle jest łatwo dostępne. Rozwiązanie to polecane jest szczególnie wtedy, gdy obawiamy się, że podłączenie standardowego przewodu do instalacji elektrycznej (np. gniazda bezpieczników) zostanie uznane za naruszenie gwarancji udzielonej na samochód przez jego producenta.
Moduł kamery tylnej jest podłączony za pomocą przewodu o długości ok. 6 metrów. Opcjonalnie można dokupić przedłużacze kabla tylnej kamery 1- lub 2-metrowe, ewentualnie osobny przewód sygnałowy 9-metrowy, do montażu w większych samochodach. Moduł tylny także mocowany jest za pomocą dwustronnej taśmy samoprzylepnej i posiada regulację góra-dół w celu dopasowania optymalnego kadru nagrywania.
Zarządzanie kamerą poprzez aplikację FineVu WiFi
Wideorejestrator FineVu GX1000 wyposażony jest we wbudowany moduł WiFi, umożliwiający bezprzewodowe połączenie z dedykowanej aplikacji FineVu WiFi w smartfonie. Aplikacja dostępna jest oczywiście bezpłatnie dla smartfonów z Androidem oraz iPhone.
Wbudowane moduły komunikacji WiFi oraz dedykowane aplikacje nie są niczym zaskakującym w świecie wideorejestratorów, wszak nawet bardzo tanie kamerki do auta oferują takie możliwości. Jednakże w przypadku FineVu, wygoda i intuicyjność korzystania z aplikacji oraz jej funkcjonalność stoi na bardzo wysokim poziomie, co ją wyraźnie odróżnia od większości konkurencyjnych rozwiązań tego rodzaju.
Przede wszystkim na wielką pochwałę zasługuje proces połączenia aplikacji z kamerą, który przebiega niezwykle płynnie. Utrapieniem bardzo wielu tego typu apek jest konieczność przełączania się do widoku ustawień sieci WiFi telefonu, ręcznego połączenia z modułem WiFi kamery, wpisywania hasła, powrotu do aplikacji i dopiero wtedy połączenie apki z kamerą jest faktycznie ustanawiane - o ile po drodze nie trzeba dodatkowo wyłączyć w telefonie funkcji transmisji danych komórkowych (w niektórych telefonach z Androidem, jest to konieczny krok do zestawienia skutecznego połączenia z kamerą). Generalnie rzecz biorąc - strasznie upierdliwa i nieintuicyjna sprawa.
Nic z tych rzeczy nie ma miejsca w przypadku aplikacji FineVu WiFi. Połączenie z kamerą odbywa się płynnie i bezpośrednio w aplikacji, bez konieczności przełączania pomiędzy widokami. Połączenie z kamerą nie wyklucza równoległego dostępu smartfona do internetu poprzez sieć komórkową 4G/LTE, co znakomicie ułatwia proces np. aktualizacji oprogramowania kamery czy bazy fotoradarów bezpośrednio w aplikacji.
Interfejs aplikacji jest bardzo przejrzysty i przetłumaczony na język polski w sposób wzorowy. Widywałem aplikacje spolszczone poprzez automatyczne translatory, co dawało zabawne, choć niezbyt profesjonalnie wyglądające efekty. Na tym polu apka FineVu WiFi także wyraźnie bryluje i trudno jej cokolwiek zarzucić.
Reasumując, FineVu WiFi to jedna z najlepiej dopracowanych i najbardziej przyjaznych dla użytkownika aplikacji, spośród wszystkich aplikacji do kontrolowania kamer samochodowych, z którymi miałem do czynienia. Korzystanie z FineVu WiFi to autentycznie czysta przyjemność.
Jedyna kwestia, do której mógłbym się przyczepić w kontekście komunikacji bezprzewodowej to fakt, że wbudowany w kamerze moduł WiFi jest jednozakresowy i pracuje jedynie w paśmie 2.4 GHz. W porównaniu do modułów dwuzakresowych, obsługujących także pasmo 5 GHz, w praktyce oznacza to nieco wolniejsze transfery plików video z karty pamięci do smartfonu. Według moich pomiarów, transfer plików z kamery do telefonu odbywa się z prędkością ok. 2.2 MB/sek.
Zachęcam do obejrzenia szczegółowej prezentacji, w której pokazuję jak połączyć aplikację z kamerą oraz jakie możliwości i funkcje w niej drzemią:
Inteligentne tryby parkingowe
Mocnym punktem na liście funkcjonalności wideorejestratora FineVu GX1000 są zaawansowane tryby inteligentnego monitoringu pojazdu na postoju. Skorzystanie z funkcji parkingowych wymaga podłączenia stałego zasilania z instalacji elektrycznej samochodu lub dedykowanego powerbanku. Tryby parkingowe są aktywowane automatycznie po wyłączeniu zapłonu w pojeździe. FineVu GX1000 posiada aż cztery tryby pracy podczas postoju.
Tryb detekcji ruchu - rejestrator czuwa w oczekiwaniu na ruch lub wstrząsy. Detekcja ruchu obejmuje pole widzenia kamery przedniej i tylnej jednocześnie. Po wykryciu zdarzenia zapisywany jest materiał video z obydwu kamer o długości 20 sekund. Dzięki funkcji buforowania zapisu, nagrania zawierają także zapis video obejmujący 10 sekund przed zdarzeniem. Czułość detekcji ruchu i wstrząsów można regulować.
Tryb “Poklatkowe 15 fps” - nazwa tego trybu jest nieco myląca, bowiem jest tu rejestrowany film w trybie rzeczywistym z dźwiękiem, a nie poklatkowym i działa na identycznej zasadzie jak opisany powyżej tryb detekcji ruchu. Różnica polega na tym, że materiał video wykrytego zdarzenia (ruch, wstrząs) jest zapisywany w 15 klatkach na sekundę (zamiast 30), w celu zaoszczędzenia miejsca na karcie pamięci.
Tryb “Poklatkowe SMART” - kamery przednia i tylna jednocześnie rejestrują bez przerwy film w trybie poklatkowym 2fps (jedna klatka rejestrowana co 0.5 sekundy), bez dźwięku. Po wykryciu uderzenia urządzenie rejestruje 20-sekundowy plik w trybie rzeczywistym (nie poklatkowym) z dźwiękiem, z obydwu kamer jednocześnie, obejmujący także 10-sekundowy bufor przed zdarzeniem.
Skrócona prezentacja trybów parkingowych w FineVu GX1000 na naszym kanale YouTube:
AI Damage Detection 2.0
Co istotne, w trybach detekcji ruchu oraz SMART, detekcja wstrząsów wspierana jest przez inteligentny system AI Damage Detection 2.0. Dzięki specjalnym algorytmom, urządzenie wykryje rzeczywiste uderzenie (kolizję) w pojazd oraz jego kierunek. Kamera wyda komunikat o wykryciu kolizji, a w aplikacji będzie można podejrzeć z której strony pojazdu nastąpiło uderzenie (np. prawy bok, z tyłu). Funkcjonalność ta ma na celu ograniczenie generowania fałszywych alarmów, wygenerowanych np. na skutek trzaśnięcia drzwiami i czy klapą bagażnika.
W praktyce mogę potwierdzić, że uderzenia generowane przeze mnie (drzwi, bagażnik itp.) były faktycznie przez kamerę ignorowane i nie wywoływały alertu. Z drugiej strony, w czasie moich testów nie nastąpiła żadna rzeczywista kolizja z udziałem mojego auta na postoju, więc nie mogę także jednoznacznie potwierdzić, że system AI Damage Detection 2.0 faktycznie działa. A świadomie sprokurować takiej kolizji z własnym samochodem też mi się nie uśmiechało. :)
Energooszczędność GX1000
Ostatnim z trybów parkingowych oferowanych przez GX1000 jest tryb niskiego poboru energii. W tym trybie, po wyłączeniu zapłonu wideorejestrator przechodzi w tryb uśpienia i czuwa tylko na wstrząsy. Po wykryciu zdarzenia, kamera wybudza się i rozpoczyna nagrywanie 20-sekundowego pliku video (w tym przypadku jednak bez buforowania wstecznego). Jeśli przez kolejne 40 sekund nie zostanie wykryty dalszy ruch lub wstrząsy, kamera powraca do trybu uśpienia. Kamera wymaga ok. 6-7 sekund od momentu wykrycia uderzenia do rozpoczęcia nagrywania materiału wideo.
W trybie niskiego poboru energii, zużycie prądu przez urządzenie jest rekordowo niskie i wynosi zaledwie ok. 0.6W. W pozostałych trybach parkingowych (detekcja ruchu i SMART) pobór energii w czasie pracy wzrasta do ok. 4W, co jednak nadal pozwala uznawać FineVu GX1000 za jedną z najbardziej oszczędnych energetycznie w zestawieniu z konkurencyjnymi kamerami.
Oszczędność energii przekłada się na dłuższy realny czas pracy podczas postoju, zanim uaktywni się wbudowana w kamerę funkcja zabezpieczenia przed rozładowaniem akumulatora w samochodzie. W ustawieniach wideorejestratora zdefiniować można graniczny poziom napięcia instalacji elektrycznej, poniżej którego urządzenie zostanie wyłączone, aby zapobiec dalszemu rozładowywaniu akumulatora. Zakres napięć granicznych jest bardzo szeroki i uwzględnia także instalacje w samochodach hybrydowych czy podłączenie do zewnętrznego powerbanku. Alternatywnie, do dyspozycji jest także funkcja wyłącznika czasowego (timer), który ograniczy czas pracy wideorejestratora na postoju.
Poziom bieżącego napięcia zasilania jest raportowany bezpośrednio na nagraniach, co pomoże także określić jak szybko następuje rozładowywanie akumulatora w samochodzie podczas postoju. Drobna rzecz, a cieszy.
Upał nie upał, pracować trzeba
Ostatnią z istotnych funkcji związanych z monitorowaniem parkingowym jest zabezpieczenie przed przegrzaniem. Jeśli kamera podczas pracy w trybie parkingowym rozgrzeje się nadmiernie, zamiast wyłączenia urządzenia, zostanie ono przełączone w tryb niskiego poboru energii. W ten sposób kamera pozostanie w czuwaniu na zdarzenia parkingowe, jednocześnie ograniczając dalsze nagrzewanie. Jest to więc przydatna opcja na upalne dni, których w naszej szerokości geograficznej w porze letniej ostatnio nie brakuje.
Reasumując, FineVu GX1000 to bardzo wszechstronny wideorejestrator, a jego szeroki zakres funkcjonalności w kontekście monitorowania parkingowego zasługuje na duże wyrazy uznania.
Moduł GPS i fotoradary
Kamera samochodowa FineVu GX1000 posiada wbudowany moduł GPS, który standardowo zapewnia zapis bieżącej lokalizacji geograficznej, prędkości oraz synchronizację zegara z sygnału satelitarnego. Funkcję zapisu bieżącej prędkości na nagraniu można opcjonalnie wyłączyć.
Wraz z funkcjonalnością GPS, wideorejestrator oferuje także funkcję ostrzegania przed fotoradarami oraz odcinkowymi pomiarami prędkości. Jak ta funkcjonalność działa w praktyce? Zobaczcie sami w krótkiej demonstracji na naszym kanale YouTube:
Aktualizację bazy fotoradarów można bezpłatnie pobrać i wgrać do kamery poprzez aplikację w smartfonie. Poza bazą lokalizacji fotoradarów w Polsce, producent zapewnia także bazy m.in. dla Niemiec, Francji, Holandii, Hiszpanii czy Wielkiej Brytanii. Funkcja ta może zatem okazać się przydatna także w wyjazdach zagranicznych.
Asystenci kierowcy (ADAS)
Nigdy nie byłem i nadal nie jestem szczególnym fanem funkcji zaawansowanych “asystentów” kierowcy (ADAS - Advanced Driver Assistance System) w kamerach samochodowych. W praktyce zamiast pomagać, zwykle po prostu przeszkadzają kierowcy. Szczególnie chodzi tu o funkcję asystenta pasa ruchu (LDWS - Lane Departure Warning System), który powyżej określonej w ustawieniach prędkości wywołuje alarm przy każdej - również zamierzonej - zmianie pasa ruchu. Funkcję tę polecam zatem wyłączyć dla własnego spokoju.
Pożyteczną funkcją systemu ADAS jest moim zdaniem dźwiękowa informacja o poruszeniu pojazdu poprzedzającego (FMVA - Front Vehicle Moving Assistant), co przyda się np. w korku lub na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną. Asystent ten jest moim zdaniem czasem nieco zbyt czuły, ale ogólnie jego przydatność w przeciwieństwie do LDWS oceniam na “plus”.
Krótką demonstrację trybów ADAS w wideorejestratorze FineVu GX1000 zobaczycie na naszym kanale YouTube:
Tryby nagrywania w trakcie jazdy
Standardowo wideorejestrator FineVu GX1000 nagrywa filmy z dwóch kamer jednocześnie w rozdzielczości 2560x1440p z prędkością klatkową 30fps. W domyślnym trybie nagrywania w wysokiej jakości, jednominutowy plik wideo z dwóch kamer jednocześnie (przód+tył) zajmuje ok. 230 MB.
Podobnie jak w ustawieniach trybów parkingowych, do dyspozycji są dwa dodatkowe tryby rejestracji jazdy, które pozwolą zaoszczędzić przestrzeni na karcie pamięci.
Tryb “Poklatkowe 15fps” - użyta nomenklatura dla nazwy tego trybu ponownie jest myląca, bowiem kamera rejestruje standardowy obraz wideo w trybie rzeczywistym (nie poklatkowym), z dźwiękiem, ale z prędkością klatkową obniżoną do 15fps. W tym trybie jednominutowy plik z dwóch kamer zajmuje ok. 173 MB. W razie wykrycia zdarzenia bądź naciśnięcia przycisku REC na obudowie, zapisywany jest 20-sekundowy plik obejmujący 10-sekundowy bufor przed zdarzeniem.
Tryb “Poklatkowe SMART” - kamera rejestruje film poklatkowy (time-lapse) z klatkażem 6fps, bez dźwięku. W efekcie powstaje film przyspieszony - jednominutowy plik wideo zawiera 5 minut rzeczywistego czasu jazdy i zajmuje ok. 230 MB przestrzeni na karcie pamięci (czyli ok. 46 MB na jedną minutę jazdy z dwóch kamer jednocześnie).
W razie wykrycia kolizji lub naciśnięcia przycisku REC, kamera kontynuuje zapis poklatkowy i jednocześnie zapisuje osobny plik zdarzenia w trybie rzeczywistym (nie poklatkowym), z dźwiękiem i klatkażem 30fps. Zabezpieczony plik trwa 20 sekund i obejmuje 10-sekundowy bufor poprzedzający moment zdarzenia. Dzięki temu zyskujemy pewność, że moment zdarzenia jest zarejestrowany bezstratnie w najlepszej możliwej jakości obrazu i dźwięku.
Tryby nagrywania poklatkowego w trakcie jazdy pozwolą bardziej efektywnie wykorzystać przestrzeń na karcie pamięci i przydadzą się przede wszystkim na długie trasy.
Krótka demonstracja trybów nagrywania jazdy na kanale YouTube:
FineVu GX1000 nagrywa pliki w raczej rzadko spotykanym w kamerach samochodowych formacie AVI. Każdy plik AVI zapisany na karcie pamięci zawiera dwie ścieżki video - z kamery przedniej i tylnej jednocześnie. Aby poprawnie odtworzyć tego typu plik, polecam skorzystanie z bezpłatnej aplikacji FineVu Player, pracującej w systemach Windows oraz MacOS.
Jakość nagrań wideo
O FineVu GX1000 napisałem już wiele, ale brakuje kluczowego właściwie punktu dotyczącego jakości rejestrowanego przez tę kamerę obrazu wideo. Jak ten wideorejestrator właściwie nagrywa? Jaką oferuje jakość obrazu?
Tradycyjnie już podkreślam, że postrzegana jakość obrazu rejestrowanego przez kamery samochodowe (i nie tylko) jest kwestią wysoce subiektywną. Zawsze polecam samodzielnie obejrzeć kilka przykładowych nagrań w różnych warunkach, żeby wyrobić własną opinię.
Moim subiektywnym zdaniem, FineVu GX1000 oferuje bardzo dobrą, aczkolwiek nie wybitną jakość obrazu. Jak wspomniałem, jest to oczywiście kwestia gustu, ale mógłbym wskazać porównywalne wideorejestratory, także wyposażone w sensor obrazu Sony IMX335, które nagrywają ładniejszy dla oka obrazek niż GX1000. Na pewno wpływ na taki stan rzeczy ma relatywnie niski poziom maksymalnego bitrate, wynoszący ok. 16Mbps z każdej z kamer. Podniesienie poziomu bitrate do ok. 20-25 Mbps z pewnością zauważalnie podniosłoby postrzeganą jakość obrazu.
Stopklatki z nagrań wykonanych kamerą samochodową FineVu GX1000 oraz innym wideorejestratorem z takim samym przetwornikiem. Kliknij aby powiększyć
Pytanie czy chcemy, by wideorejestrator nagrywał obrazek ładny czy skuteczny?
W tym kontekście GX1000 znacząco nadrabia dobrze zoptymalizowanymi algorytmami przetwarzania obrazu. Mam tu na myśli przede wszystkim doskonale wdrożony tryb HDR, który świetnie radzi sobie ze skutecznym odczytywaniem tablic rejestracyjnych w warunkach nocnych. Skuteczny tryb HDR to funkcjonalność, którą poszczycić się może bardzo niewiele wideorejestratorów dostępnych na rynku. Dla przykładu, wspomniany wyżej konkurencyjny rejestrator, który nagrywa ładniejszy obrazek, funkcji HDR nie posiada, więc jego skuteczność w warunkach nocnych jest znikoma.
Stopklatki z nagrań wykonanych kamerą samochodową FineVu GX1000 oraz innym wideorejestratorem z takim samym przetwornikiem. Kliknij aby powiększyć
Dzięki świetnemu trybowi HDR, FineVu GX1000 paradoksalnie czasami lepiej radzi sobie ze skutecznością w nagraniach nocnych, aniżeli za dnia. Zresztą sami oceńcie - poniżej przykładowy przejazd z kamerą GX1000 w różnych warunkach oświetleniowych oraz kilka kadrów z nagrań:
Więcej nagrań z kamery GX1000 na kanale YouTube:
https://youtube.com/playlist?list=PLWb1jIrvNpnYbGRXVhHz9OOLxUndwFYCO
Surowe pliki wideo z kamery GX1000 do pobrania:
Pobierz surowe pliki video z kamery samochodowej FineVu GX1000
Podsumowanie
Wideorejestrator FineVu GX1000 zrobił na mnie bardzo pozytywne wrażenie i nie mam wątpliwości by polecić go każdemu, kto szuka solidnego, dyskretnego i wszechstronnego funkcjonalnie wideorejestratora typu DUAL na przód+tył z zaawansowanymi trybami monitorowania parkingowego.
Kluczowe zalety
- Dobrze przemyślana i dyskretna konstrukcja.
- Solidna optyka, rozdzielczość 2.5K+2.5K i bardzo skuteczny tryb HDR w warunkach nocnych.
- Zaawansowane tryby parkingowe z buforowanym zapisem zdarzeń i niewielkim zapotrzebowaniem na energię.
- Bezproblemowa i wygodna obsługa poprzez aplikację na smartfonie.
- Komunikaty głosowe w języku polskim.
- Funkcje ostrzegania przed fotoradarami i odcinkowymi pomiarami prędkości.
- Karta pamięci oraz okablowanie do zasilania z instalacji elektrycznej w zestawie podstawowym.
Czy ten rejestrator ma jakieś wady...?
Owszem, aczkolwiek w mojej ocenie żadna z poniżej wymienionych wad nie jest istotna - w sensie takim, żeby wykluczała kamerę z rozważań w danej kategorii.
- Relatywnie niski bitrate materiału wideo.
- Jednozakresowy moduł WiFi 2.4 GHz.
- Brak zasilacza do zapalniczki w zestawie (ograniczona możliwość zastosowania kamery od razu po wyjęciu z pudełka, bez oczekiwania na montaż i podłączenie do instalacji w pojeździe - wada dla niecierpliwych :).
Kamera samochodowa FineVu GX1000 w sklepie WR24.PL
Akcesoria do kamer samochodowych FineVu
PS. Dla uważnych i cierpliwych czytelników bloga niespodzianka - kupon rabatowy GX1000BLOG, który nieco obniży cenę detaliczną kamery FineVu GX1000 w koszyku przed złożeniem zamówienia (nie dotyczy gotowych zestawów). :) Zapraszam!
Paweł O.
Czy można zamienić kabel końcówkami (obrócić), tak żeby wtyk kątowy był przy kamerze tylnej a wtyk prosty przy kamerze przedniej? I czy ma to wpływ na działanie rejestratora tylnego? -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Jest taka możliwość. Zestaw będzie działać poprawnie.