
W połowie 2023 roku doszło do ciekawej sytuacji, kiedy to w portfolio VANTRUE odnaleźć możemy dwa flagowe modele wideorejestratorów. Zarówno kamera samochodowa VANTRUE N4 PRO, jak i VANTRUE N5 to urządzenia podobnie wycenione. Łączy je też wspólny design, dzielą ze sobą również wiele rozwiązań funkcjonalnych i parametrów technicznych. Który więc model będzie lepszym wyborem?
Kamery samochodowe VANTRUE N4 PRO z lewej oraz VANTRUE N5 z prawej
Spis treści
- Porównanie kamer na YouTube
- Budowa wideorejestratorów
- Montaż w pojeździe
- Sposób obsługi
- Nagrywanie materiału wideo
- Możliwości kamery 4-kanałowej
- Jaka jest cena posiadania kamery 4-kanałowej?
- Tabela porównawcza
- Podsumowanie
Porównanie kamer na YouTube
Dla tych, którzy preferują oglądanie i słuchanie zamiast czytania, zapraszam serdecznie do obejrzenia porównania wideorejestratorów samochodowych VANTRUE N4 PRO oraz VANTRUE N5 na naszym kanale YouTube:
Budowa wideorejestratorów
Patrząc na jednostki centralne, na pierwszy rzut oka trudno rozróżnić oba modele. W wideorejestratorze VANTRUE N5 obudowa kamery wewnętrznej ma kolor szary, w VANTRUE N4 PRO czarny. Różnią się naturalnie nadruki z nazwami modeli na boku i tylnej ściance. Ale to w zasadzie tyle.
Kamery samochodowe VANTRUE N5 z lewej oraz VANTRUE N4 PRO z prawej
Większe różnice dostrzeżemy spoglądając za to na moduły tylne. Od razu widać, że VANTRUE N5 posiada o wiele większy moduł przyklejany na szybę tylną, który dodatkowo skrywa w swoim wnętrzu dwie kamery. To właśnie tutaj leży główna różnica funkcjonalna dzieląca oba te produkty, VANTRUE N4 PRO to wideorejestrator 3, natomiast VANTRUE N5 aż 4-kanałowy.
Montaż w pojeździe
Obie kamery muszą być zamontowane na szybie w taki sposób, że w sposób ciągły będą widoczne w czasie jazdy. Nie są to również najbardziej dyskretne propozycje w naszej ofercie. Odwdzięczają się za to dużymi i czytelnymi wyświetlaczami o przekątnej 3,19″.
Kamery samochodowe VANTRUE N4 PRO z lewej oraz VANTRUE N5 z prawej
Klienci planujący samodzielny montaż powinni uwzględnić, że o ile przewód sygnałowy łączony jednostkę tylną z modułem centralnym w VANTRUE N4 PRO jest relatywnie gruby, to analogiczny przewód, przesyłający jednocześnie sygnał z 2 kamer modułu tylnego VANTRUE N5 to chyba najbardziej masywne tego typu rozwiązanie na rynku.
Niezmiennie polecam, aby montaż wykonany był w wyspecjalizowanym zakładzie, lub też w ASO w przypadku pojazdów objętych gwarancją. Wtedy po prostu to montażysta będzie zajmował się prowadzeniem przewodów.
Sposób obsługi
W tym punkcie zarówno VANTRUE N4 PRO, jak i VANTRUE N5 nie różnią się od siebie. W obu modelach mamy do czynienia z bardzo rozbudowanymi możliwościami obsługi. W celu interakcji z kamerą możemy użyć po prostu przycisków, mając jednocześnie informacje wyświetlane na czytelnych wyświetlaczach.
Jeśli chcemy, kamery mają szybkie, dwuzakresowe moduły WiFi i bardzo przystępne, funkcjonalne i spolszczone aplikacje mobilne.
Zrzuty ekranu z aplikacji mobilnej VANTRUE
Natomiast już w czasie jazdy jesteśmy w stanie obsługiwać wiele funkcji urządzeń za sprawą rozbudowanych komunikatów głosowych wydawanych kamerze w języku angielskim.
Komendy głosowe obsługiwane przez wideorejestratory VANTRUE N4 PRO i VANTRUE N5
Oba te wideorejestratory otrzymały wsparcie dla bezprzewodowego pilota bluetooth, który możemy mieć przyklejony pod ręką, a za pomocą którego łatwo zabezpieczymy nagranie, wykonując jednocześnie zdjęcie oraz włączymy lub wyłączymy zapis dźwięku.
Przycisk bluetooth kompatybilny z VANTRUE N4 PRO oraz VANTRUE N5
Po co przycisk, skoro są już komunikaty głosowe? Takie rozwiązanie docenią miłośnicy słuchania podcastów w czasie jazdy. Podczas testów wyglądało to tak, że o ile otwarte szyby, czy słuchanie muzyki nie powodowało problemów z reakcją na komendę głosową zabezpieczenia nagrania, to już słuchanie audycji, z ciągle wypowiadającymi się rozmówcami, skutecznie zmniejszało skuteczność reakcji. W takich warunkach przycisk stanowi doskonałą alternatywę.
Nagrywanie materiału wideo
Jakość obrazu z kamer przednich
Oba wideorejestratory posiadają w modułach przednich przetworniki Sony STARVIS 2-giej generacji. W modelu VANTRUE N4 PRO znajduje się przetwornik IMX678, który umożliwia nagrywanie w rozdzielczości 4K, natomiast VANTRUE N5 posiada również wyśmienity IMX675, ale już z rozdzielczością 2.5K.
Kamery samochodowe VANTRUE N5 z lewej oraz VANTRUE N4 PRO z prawej
W warunkach jazdy dziennej obie kamery dostarczają bardzo użyteczny materiał. Daje się zauważyć, że materiał 4K z VANTRUE N4 PRO jest bardziej szczegółowy oraz przy okazji bardziej przyjemny w odbiorze. Za sprawą wyższej rozdzielczości i przepływności plików bardziej czytelne będą drogowskazy, banery, czy elementy roślinności.
Porównanie kamer samochodowych VANTRUE N4 PRO i VANTRUE N5. Kliknij aby powiększyć
Przyznać należy, że w kontekście stricte odczytywania tablic rejestracyjnych w nadjeżdżających pojazdach VANTRUE N5 radzi sobie w takich warunkach również bardzo dobrze. Można zaryzykować stwierdzenie, że wystarczająco dobrze.
Tryb HDR i WDR w kamerach przednich
Kamera samochodowa VANTRUE N4 PRO posiada możliwość uaktywnienia trybu HDR, natomiast w modelu VANTRUE N5 znajdziemy tryb WDR. W praktyce efekty działania HDR są widoczne na pierwszy rzut oka, natomiast WDR niesie za sobą bardzo subtelne, przyjąć można, że pomijalne zmiany w rejestrowanym obrazie.
Porównanie kamer samochodowych VANTRUE N4 PRO z aktywnym HDR i VANTRUE N5 w włączonym WDR. Kliknij aby powiększyć
Po włączeniu trybu HDR w dzień daje się zauważyć zmniejszenie czytelności tablic rejestracyjnych. I przy takim ustawieniu nietrudno o sytuacje, kiedy to VANTRUE N5 z trybem WDR poradzi sobie skuteczniej, niż VANTRUE N4 PRO z HDR. Aby wyeliminować ten efekt VANTRUE zapowiedziało aktualizację oprogramowania, która ma umożliwić automatyczne włączanie trybu HDR o określonej godzinie. Dzięki temu w dzień będzie mógł być on nieaktywny, aby samoczynnie włączyć się wtedy, kiedy będzie najbardziej potrzebny, czyli w nocy.
Przechodząc do nagrań nocnych właściwie mamy tutaj do czynienia z deklasacją. VANTRUE N4 PRO prezentuje znakomitą skuteczność w rzeczywistych warunkach drogowych. Duża regularność i powtarzalność, z jaką możemy odczytać tablice rejestracyjne zasługuje na wielkie oklaski. Co natomiast w przypadku VANTRUE N5? Cóż, WDR to jednak nie HDR, więc tablice czytelne w przytłaczającej ilości przypadków po prostu nie będą.
Porównanie kamer samochodowych VANTRUE N4 PRO z aktywnym HDR i VANTRUE N5 w włączonym WDR. Kliknij aby powiększyć
Jakość nagrań w kamer tylnych
Kamery tylne w obu testowanych urządzenia oferują bardzo zbliżony poziom. Daje się zauważyć pewne subtelne różnice w ostrości, jednak zapewne wynikać będzie ona z indywidualnych cech testowanych egzemplarzy. Zarówno w VANTRUE N4 PRO jak i VANTRUE N5 kamery tylne nagrywać mogą z trybem HDR. Obie kamery tylne pozwalają jednak rejestrować użyteczne nagrania w rozdzielczości FHD, z których można odczytać wiele informacji.
Porównanie modułów tylnych kamer samochodowych VANTRUE N4 PRO i VANTRUE N5 z aktywnym trybem HDR. Kliknij aby powiększyć
Jakość nagrań w kamer wewnętrznych przednich
W przypadku kamer rejestrujących od przodu wnętrze i po części boki pojazdu, w rozdzielczości FHD, pochwalić należy oba urządzenia. Wysoka skuteczność i łatwość wykonywania czytelnych stopklatek na tle konkurencyjnych rozwiązań tego typu zasługuje na pochwałę.
W przypadku VANTRUE N4 PRO dodatkowo mamy możliwość włączenia trybu HDR, który znacząco podnosi czytelność we wcześniej nadmiernie naeksponowanych, a tym samym nieczytelnych częściach kadru, czyli w praktyce to, co widać za szybami w dzień.
Porównanie modułów wewnętrznych kamer samochodowych VANTRUE N4 PRO z trybem HDR i VANTRUE N5. Kliknij aby powiększyć
Jakość materiału wideo kamery wewnętrznej tylnej
Dodatkowy, 4-ty moduł kamery wewnętrznej tylnej znajduje się w wideorejestratorze VANTRUE N5. Jego skuteczność należy ocenić wysoko zwłaszcza, że umożliwia nagrywanie z trybem HDR. W praktyce mimo oklejonych szyb łatwość, z jaką możemy odczytywać numery z tablic rejestracyjnych jest naprawdę imponująca.
Unikalna perspektywa kamery wewnętrznej tylnej VANTRUE N5, z trybem HDR. Kliknij aby powiększyć
Możliwości kamery 4-kanałowej
Pełniejsza ocena wydarzeń w ruchu drogowym
Czwarta kamera VANTRUE N5 widzi więcej i szerzej niż jest w stanie dostrzec kierowca. Udokumentowany przebieg wydarzeń oglądanych przez boczne szyby może być nieoceniony przy ocenie obcierek i stłuczek mających miejsce z boku. Może też pomagać na ostrych zakrętach, kiedy kamera przednia będzie skierowana mocno w prawo, bądź lewo. Wtedy niezwykle szerokie rzeczywiste pole widzenia omawianej kamery może okazać się decydujące.
Porównanie pola widzenia kamer przedniej i wewnętrznej tylnej wideorejestratora VANTRUE N5
Zwiększony obszar objęty monitoringiem w trybie parkingowym
Podczas monitorowania parkingowego sprawa wygląda prosto, im pełniejszy zakres monitoringu, tym lepiej. Na parkingach pojazdy niekoniecznie będą poruszać się po wyznaczonych pasach. Sprawca może nadjechać od boku, spowodować zdarzenie i oddalić się. Wtedy jak najmniejsza liczba obszarów nie objętych monitorowaniem będzie kluczowa.
Porównanie obszaru objętego monitoringiem w trybie parkingowym. U góry VANTRUE N5, u dołu VANTRUE N4 PRO. Kliknij aby powiększyć
Lepsza ocena przebiegu zdarzeń w kabinie pojazdu
Druga kamera skierowana do wewnątrz, bez zaskoczenia ułatwia ocenę przebiegu zdarzeń, które rozgrywają się w kabinie pasażerskiej. Może być to argument trafiający do kierowców zajmujących się przewozem osób. Dodatkowo po otwarciu klapy kamera tylna, wewnętrzna spogląda na przestrzeń bagażową. Może więc dokumentować załadunek i rozładunek bagażu klientów, co może okazać się pomocne, w przypadku postawieniu zarzutu, o cudowne zniknięcie bezcennych dóbr w czeluściach bagażnika.
Stopklatki z nagrań wykonanych kamerami wewnętrznymi wideorejestratora VANTRUE N5. Kliknij aby powiększyć
Możliwość udokumentowania kontroli drogowej
Jeśli zostaniemy zatrzymani do kontroli drogowej, to właściwie obie kamery wewnętrzne będą pomocne przy rejestrowaniu jej przebiegu. Kamera nagrywająca wnętrze od tyłu po prostu zwiększy zakres objęty monitoringiem, minimalizując martwe pola, które wynikają z fizycznego umiejscowienia modułu głównego. Jednostkę centralną możemy natomiast w czasie kontroli delikatnie odchylić w stronę kierowcy.
Kontrola dziecka w foteliku
Na koniec jeszcze coś dla rodziców, czyli możliwość kontrolowania dziecka w foteliku. Nie chodzi tutaj raczej o przeglądanie zarejestrowanych nagrań, a kontrolę w czasie rzeczywistym, spoglądając na wyświetlacz kamery. W praktyce jest to jak najbardziej wykonalne, co stanowi wielką wartość dodaną.
Monitorowanie fotelika samochodowego przez wideorejestrator VANTRUE N5
Jaka jest cena posiadania kamery 4-kanałowej?
Wyższa cena zakupu
Jeśli chodzi o dopłatę wyrażoną w złotówka, to w połowie 2023 roku VANTRUE N5 jest kamerą droższą od VANTRUE N4 PRO o 50zł. Przy kwocie, którą musimy zapłacić za obie kamery wartość wydaje się więc pomijalna, jednak konieczna do odnotowania.
Strata w jakości obrazu
Dużo bardziej dokuczliwa cena to brak trybu HDR w module głównym VANTRUE N5. VANTRUE N4 PRO rejestruje przód w wyższej rozdzielczości i zdecydowanie lepszej skuteczności w nocy. Posiada tryb HDR we wszystkich 3 kamerach. VANTRUE N5 posiada tryb HDR jedynie w 2 kamerach modułu tylnego.
Tabela porównawcza
W tym miejscu znajduje się szczegółowa tabela, zbierająca w jednym miejscu podstawowe parametry techniczne obu wideorejestratorów.
Tabela porównująca kamery VANTRUE N4 PRO i VANTRUE N5
Porównanie kamer samochodowych VANTRUE N4 PRO oraz VANTRUE N5. Kliknij aby powiększyć
Podsumowanie
Obie prezentowane kamery samochodowe bardzo dobrze wywiązują się ze swojej podstawowej roli, czyli zapewnienia dobrej jakości nagrań zarówno w czasie jazdy, jak i podczas postoju. Zwycięzcą porównania zostaje VANTRUE N4 PRO, ze względu na różnicę w skuteczności zapisu, z jednak niezmiennie najważniejszej kamery przedniej. Tryb 4K wraz z aktywnym trybem HDR robi tutaj trudną do przecenienia różnicę. VANTRUE N4 PRO będzie więc wyborem bardziej uniwersalnym.
Jeśli natomiast priorytetem jest uzyskanie możliwie szerokiego zakresu objętego aktywnym monitorowaniem, zarówno w czasie jazdy jak i postoju, to nie sposób przecenić tutaj możliwości, jakie oferuje wideorejestrator 4-kanałowy, jakim jest VANTRUE N5.
Kluczowe zalety VANTRUE N4 PRO
- Czytelność w warunkach nocnych.
- Tryb HDR dostępny dla każdej z 3 kamer jednocześnie.
Kluczowe zalety VANTRUE N5
- Szerszy zakres objęty aktywnym monitoringiem.
- Możliwość kontroli dziecka w foteliku.
Zobacz wideorejestratory VANTRUE N4 PRO oraz VANTRUE N5 w naszym sklepie
Wolly
jedno zdanie jest błędne (literówka) VANTRUE N4 PRO to wideorejestrator 3, natomiast VANTRUE N4 PRO aż 4-kanałowy. -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Poprawione! Dziękujemy za czujność :)