Coraz większą popularność zyskują “wideorejestratory w chmurze”. Chodzi o kamery samochodowe, które łączą się z użytkownikiem przez internet, za pośrednictwem sieci komórkowych LTE. Wideorejestratory te nie są nowością, bowiem pierwsze wideorejestratory marki BlackVue z dostępem do sieci zadebiutowały na polskim rynku już w roku 2016, ale dopiero od roku 2023 można zauważyć dynamiczny rozwój urządzeń i usług tego rodzaju u kolejnych producentów. W tym artykule dowiesz się jak ogólnie działają i jakie korzyści niosą funkcje chmurowe w wideorejestratorach.
SPIS TREŚCI
- Dwa popularne mity o łączności bezprzewodowej w kamerach
- Kluczowe funkcje usług chmurowych
- Co jest potrzebne, aby skorzystać z chmury?
- Ile to kosztuje?
- Porównanie usług chmurowych
Wideorejestratory w chmurze - wersja wideo
Jeśli wolisz oglądać i/lub słuchać, zobacz wersję filmową tego poradnika. Film trwa ok. 12 minut:
https://www.youtube.com/watch?v=jC-yLHxtlmY
Dwa popularne mity o łączności bezprzewodowej w kamerach
Na wstępie omówię dwie kluczowe kwestie, które przewijają się w rozmowach czy korespondencji z naszymi klientami.
Po pierwsze
W powszechnym przekonaniu “WiFi” jest równoznaczne z dostępem do internetu. Jednak liczne wideorejestratory wyposażone w moduł WiFi stanowią swoisty wyjątek, bowiem w tym przypadku połączenie smartfona z kamerą przez WiFi w nie ma nic wspólnego z dostępem do internetu.
Innymi słowy, moduł WiFi w kamerze pozwala bezpośrednio połączyć kamerę ze smartfonem, ale żeby to połączenie było skuteczne, należy znajdować się w bezpośrednim sąsiedztwie kamery, tzn. w zasięgu jej modułu WiFi.
Z kolei wideorejestratory “chmurowe” umożliwiają połączenie z smartfonem także zdalnie, przez internet - a nie tylko lokalnie, w bezpośrednim sąsiedztwie kamery i jej modułu WiFi.
Po drugie
Kamery “chmurowe” NIE nagrywają w pętli filmów z jazdy bezpośrednio do chmury, tzn. do wirtualnego dysku typu Google Drive.
Te kamery wciąż korzystają z nośników wewnętrznych (np. kart microSD) do rejestrowania jazdy w pętli. Stała transmisja wideo przez internet do dysku chmurowego w praktyce jest niemożliwa do realizacji, bowiem odpowiednia przepustowość i stabilność połączenia LTE w trakcie jazdy samochodem jest często bardzo trudna do utrzymania.
Kluczowe funkcje usług chmurowych
Różni producenci implementują różny zakres usług chmurowych, niemniej co do zasady wyróżnić można kilka uniwersalnych funkcjonalności, które znajdziemy praktycznie w każdej z usług chmurowych.
Powiadomienia o zdarzeniach
Najpopularniejszą i najbardziej praktyczną funkcją chmurową są powiadomienia otrzymywane w czasie rzeczywistym do aplikacji w smartfonie.
Dzięki temu - przykładowo - otrzymując alert z kamery w samochodzie zaparkowanym przy galerii handlowej, zamiast rzucać torby i biec do samochodu, możemy w aplikacji zalogować się zdalnie do kamery i podejrzeć na żywo co się aktualnie tam dzieje lub odtworzyć nagranie ze zdarzenia.
Automatyczna kopia zdarzeń do chmury
Tak jak wcześniej wspomniałem, kamera “chmurowa” nie nagrywa non-stop w pętli przez internet do wirtualnego dysku, ale jest w stanie automatycznie skopiować do chmury kluczowe pliki z zarejestrowanym zdarzeniem do późniejszego odtworzenia lub pobrania.
Ta funkcja ma istotne znaczenie w kontekście np. włamania do samochodu, bowiem jest szansa na to, że kamera zdąży zabezpieczyć plik z momentem włamania do chmury, zanim złodziej odłączy kamerę od zasilania.
Przy czym tutaj należy dodać pewne zastrzeżenie, bowiem do chmury przeważnie kopiowany jest plik video skompresowany do niższej rozdzielczości. Ma to na celu ograniczyć jego objętość i tym samym szybciej wysłać przez połączenie LTE. Oryginalny plik w maksymalnej rozdzielczości i jakości pozostaje zachowany do odtworzenia z karty pamięci, która znajduje się w kamerze.
Funkcje chmury wideorejestratora samochodowego na przykładzie usługi 70mai Cloud. Kliknij aby powiększyć
Podgląd obrazu z kamery na żywo
Wspomniałem powyżej o zdalnym połączeniu i podglądzie obrazu z kamery na żywo, co jest kolejną popularną funkcją chmurową oferowaną przez producentów. Zważywszy, że niektóre kamery samochodowe mają dwa lub więcej obiektywów, ta funkcja w pewnym sensie przekształca wideorejestrator w dyskretną stację monitoringu na parkingu pod domem czy na osiedlu. :)
Śledzenie lokalizacji GPS (i funkcje flotowe)
Wybrane modele wideorejestratorów umożliwiają podgląd obrazu na żywo także podczas jazdy (nie tylko na postoju). A to, w połączeniu z funkcją śledzenia lokalizacji GPS, otwiera opcję wykorzystania usług chmurowych np. w biznesie.
W tym kontekście warto wspomnieć, że wybrani producenci oferują dedykowane rozwiązania flotowe, które obejmują m.in. historię przejazdów i lokalizacji GPS pojazdu, a także opcję śledzenia wielu pojazdów jednocześnie.
Funkcje chmury wideorejestratora samochodowego na przykładzie usługi BlackVue. Kliknij aby powiększyć
Zdalna zmiana ustawień
Za pośrednictwem chmury otrzymujemy także zdalny dostęp do wybranych lub wszystkich ustawień wideorejestratora. Czyli możemy np. kontrolować poszczególne parametry jego działania, zdalnie restartować lub wyłączać, czy nawet zdalnie uaktualnić jego oprogramowanie. Zakres tych możliwości zależy jednak od implementacji konkretnego producenta.
Dostęp do plików w kamerze
Jeszcze jedną funkcją chmurową, którą osobiście bardzo cenię, ale trudno uznać ją za powszechną, bowiem tylko jeden producent ją oferuje (stan na kwiecień 2024), jest zdalny dostęp do wszystkich nagrań zgromadzonych na karcie pamięci wewnątrz wideorejestratora. Podkreślam, że chodzi o dostęp do wszystkich plików w kamerce, w pełnej rozdzielczości, a nie tylko tych skompresowanych i skopiowanych automatycznie do chmury (o czym wspomniałem wyżej).
Opisane wyżej możliwości dostępne są z poziomu dedykowanej aplikacji w smartfonie, aczkolwiek wybrani producenci proponują także dostęp do usługi chmurowej z poziomu aplikacji w przeglądarce internetowej. To bardzo wygodne rozwiązanie, które docenią szczególnie osoby regularnie pracujące przy komputerze.
Funkcje chmury wideorejestratora samochodowego na przykładzie usługi THINKWARE. Kliknij aby powiększyć
Co jest potrzebne, aby skorzystać z chmury?
Aby skorzystać z chmurowych dobrodziejstw, potrzebnych jest kilka rzeczy.
Przede wszystkim - kompatybilny z usługą chmurową wideorejestrator
Najwygodniejszym rozwiązaniem jest wideorejestrator, który łączy się z chmurą poprzez zintegrowany moduł LTE. Niektórzy producenci oferują moduły LTE w postaci zewnętrznego akcesorium, które podłączone jest do kamery kablem.
Wideorejestrator samochodowy THINKWARE T700 z wbudowanym modemem LTE
Można spotkać także modele kamer, które umożliwiają połączenie z internetem i usługą chmurową poprzez sieć WiFi. W tym kontekście warto rozważyć zastosowanie mobilnego hotspotu WiFi, który będzie jeździł na stałe w samochodzie.
I tu wskazówka - jeśli do połączenia z internetem wykorzystywany jest zewnętrzny moduł LTE lub mobilny hotspot WiFi, warto zwrócić uwagę, aby umieścić go w miejscu, w którym sygnał sieci komórkowej nie będzie ograniczany (np. głęboko pod deską rozdzielczą). Chodzi o to, by zapewnić optymalny odbiór sygnału komórkowego, a co za tym idzie - stabilne połączenie wideorejestratora z internetem.
Adapter zasilania z modemem LTE 70mai UP04 umieszczony w miejscu z dobrą siłą sygnału sieci GSM
Kolejny ważny element, to karta SIM z aktywnym pakietem transmisji danych. Nie ma raczej znaczenia, w której z polskich sieci (T-Mobile, Orange, Play, Plus itp.) karta SIM będzie pracować i czy to będzie oferta z doładowaniami czy abonamentowa. W kwestii pakietu danych, do komfortowego korzystania z usług chmurowych, moim zdaniem optymalnie wybrać min. 10 GB miesięcznie.
I tu kolejna wskazówka - upewnij się, że karta SIM ma wyłączone zabezpieczenie kodem PIN. Z mojego doświadczenia wynika, że kamery chmurowe raczej nie obsługują kart SIM zabezpieczonych PIN-em.
Na końcu konieczne jest zainstalowanie dedykowanej aplikacji w smartfonie i zarejestrowanie konta w usłudze chmurowej producenta. W aplikacji należy także aktywować kamerę i “podpiąć” ją do swojego konta w aplikacji.
Aplikacje mobilne umożliwiające zdalne połączenie z kamerę samochodową. Kliknij aby powiększyć
Ile to kosztuje?
Oczywistym kosztem startowym jest zakup wideorejestratora “chmurowego”. W tym zakresie nastąpił ogromny postęp, bo funkcje chmurowe przez wiele lat były zarezerwowane tylko dla kamer z najwyższej półki cenowej - mam tu na myśli segment ponad 2-3 tysiące złotych.
Tymczasem, aktualnie funkcje chmurowe są dostępne już kamerach z segmentu poniżej 1000 zł i moim zdaniem ten próg wejścia będzie w przyszłości jeszcze bardziej się obniżał.
W większości przypadków, de facto jedynym docelowym kosztem stałym będzie utrzymanie aktywnej transmisji danych, co w polskich realiach jest relatywnie tanie (zwykle ok. 20-30 zł miesięcznie).
Jeśli chodzi o koszt korzystania z funkcjonalności chmurowych, to na dzień dzisiejszy, wszystkie znane mi usługi chmurowe w podstawowych wersjach nie wymagają dodatkowych opłat.
Z drugiej strony, brak opłat za korzystanie z usługi wiąże się z pewnymi ograniczeniami i limitami. Może to być np. ograniczony czas podglądu obrazu z kamery na żywo czy limit pojemności w przestrzeni chmurowej. Producenci różnie definiują limity i ograniczenia, ale zwykle oferują także płatne subskrypcje, rozszerzające limity oraz dające dostęp do zaawansowanych funkcjonalności.
Niemniej jednak, bazując na dotychczasowych doświadczeniach, podstawowa, darmowa wersja usług chmurowych daje dostęp do większości funkcjonalności i korzyści, o których wspomniałem na początku tego artykułu.
Porównanie usług chmurowych
Ostatnia aktualizacja: kwiecień 2024.
Oto aktualne porównanie kluczowych funkcjonalności usług chmurowych w naszej ofercie:
Tabela porównująca podstawowe funkcje chmurowe kamer samochodowych. Kliknij aby powiększyć
Sprawdź bieżącą ofertę wideorejestratorów chmurowych:
Wideorejestratory 4G/LTE z dostępem przez "chmurę"
Prezentacje usług chmurowych
Zobacz szczegółowe recenzje usług chmurowych wybranych producentów: