Kategorie artykułów
Chmura tagów
Wybrane artykuły
5 najważniejszych parametrów kamer samochodowych 4
5 najważniejszych parametrów kamer samochodowych

Każdy wideorejestrator samochodowy posiada szereg podstawowych i niezbędnych funkcji - podobnie jak każde auto jest wyposażone w co najmniej 4 koła i kierownicę. Te bazowe funkcje opisane są w odrębnym artykule “Podstawowe funkcje rejestratorów jazdy”.

Jednak które funkcje i cechy odróżniają kamery samochodowe od siebie? Jakimi parametrami kierować się przy wyborze najlepszego rejestratora jazdy? O tym właśnie jest ten artykuł - zapraszam do lektury.

1) Układ optyczny - obiektyw i sensor obrazu

Na postrzeganą jakość nagrywanego przez kamerę samochodową obrazu wpływa szereg czynników, jednak w głównej mierze jest to uzależnione od podzespołów optycznych. Na optykę kamery składa się obiektyw i sensor obrazu (tzw. matryca), czyli układ elektroniczny przetwarzający obraz rzeczywisty na postać cyfrową.

Jedne z najlepszych sensorów produkuje japoński koncern Sony. Większość wideorejestratorów wyposażonych w sensor tej marki nagrywa bardzo dobrej jakości obraz. Warto także zwrócić uwagę na sensory z serii Sony STARVIS o zwiększonej czułości na światło, co wpływa na nieco lepszą jakość obrazu w warunkach nocnych.


Krótka demonstracja możliwości sensora Sony STARVIS IMX291 w kamerach VIOFO A129 i BlackVue DR750S.
Kamera DR750S posiada funkcję "Night Vision" wykorzystującą pełen potencjał tego sensora.

Choć Sony wiedzie prym w dziedzinie sensorów optycznych, nie znaczy że nie należy zwracać uwagi na innych producentów. 

W kontekście obiektywu warto zwrócić uwagę na jasność przesłony. W uproszczeniu, jasność przysłony określa ile światła “zbiera” obiektyw, co jest kluczowe dla szczegółowości rejestrowanego obrazu. Parametr ten określany jest poprzez F/x.y - im niższa wartość "x.y" tym lepiej. Przykładowo - obiektyw o przysłonie F/1.6 jest lepszy niż F/2.0 itp. Niestety nie zawsze ten parametr jest przez producentów ujawniany.

Krótko na temat kąta widzenia obiektywu. Uważam, że ten parametr ma drugorzędne znaczenie. Kąt widzenia większości kamer samochodowych mieści się w przedziale ok. 120-140 stopni. Zbyt duży kąt widzenia może z kolei powodować znaczące zniekształcenia obrazu (tzw. "efekt beczki"). Ponadto producenci kamer mają tendencję do zawyżania wartości kąta widzenia w specyfikacjach, więc należy deklarowany kąt widzenia brać pod uwagę z pewną rezerwą.

2) Rozdzielczość i klatkaż

Rozdzielczość, czyli ilość pikseli jednocześnie zapisywanych przez kamerę do pliku video. W uproszczeniu: im wyższa rozdzielczość - tym większa szczegółowość obrazu. Najbardziej powszechną rozdzielczością stosowaną w kamerach samochodowych jest Full HD, czyli 1920x1080 pikseli. Jednakże wraz z rozwojem technologii oraz sensorów optycznych, coraz więcej kamer samochodowych oferuje wyższe rozdzielczości i świetną jakość obrazu - np. 2.5K czyli 2560x1440 pikseli, czy nawet 4K czyli 3840x2160 pikseli. 

Porównanie FHD vs 4K
Szczegółowość obrazu w rozdzielczości Full HD vs 4K

Nierozłącznie związanym z rozdzielczością parametrem jest klatkaż, czyli ilość rejestrowanych klatek w ciągu sekundy (z ang. frames per second - fps). Absolutne minimum to klatkaż na poziomie 25-30fps, niemniej niektóre rejestratory oferują klatkaż 60fps. Zasada jest podobna jak z rozdzielczością - im wyższy klatkaż, tym większe szanse na uchwycenie istotnych szczegółów, np. tablicy rejestracyjnej przejeżdżającego pojazdu. Nie jest to jednak regułą i zwiększony klatkaż nie zawsze jest gwarancją sukcesu. Co więcej, trzeba pamiętać, że żaden wideorejestrator nie gwarantuje możliwości odczytywania tablic rejestracyjnych w każdych warunkach, a szczególnie w nocy - niezależnie od zastosowanej jakości optyki, klatkażu itp. Wynika to m.in. z ograniczeń technologicznych stosowanych obecnie sensorów optycznych.

3) Zasilanie - kondensator czy bateria?

Każdy rejestrator jazdy jest zasilany za pomocą zasilacza i kabla. Przeważnie jest to zasilacz do standardowego gniazda zapalniczki 12-24V. Wbudowane w kamerach baterie Li-Ion służą wyłącznie chwilowemu podtrzymaniu zasilania po odłączeniu zasilacza głównego. Jednakże baterie Li-Ion podlegają z czasem naturalnemu zużyciu, a ponadto źle znoszą zmienne warunki atmosferyczne (np. silne upały czy mróz). 

Zdecydowanie lepszym wyborem są wideorejestratory wyposażone w kondensator. Kondensatory są trwalsze i bardziej odporne na czynniki atmosferyczne w porównaniu do typowych baterii Li-Ion, a jednocześnie pełną tę samą funkcję - czyli podtrzymują chwilowo zasilanie kamery po odłączeniu zasilacza głównego.

Zobacz:
Kamery samochodowe wyposażone w kondensator

4) Mocowanie i dyskrecja montażu

Uchwyt z przyssawką to najpopularniejszy sposób mocowania kamer samochodowych do przedniej szyby pojazdu. Niepodważalną zaletą jest prostota montażu i demontażu takiego uchwytu. Minusem jest mniejsza stabilność mocowania i ograniczona trwałość elastycznego tworzywa, z którego wykonana jest przyssawka. 

Kamera samochodowa na uchwycie przyssawkowym

Moim zdaniem lepszym rozwiązaniem są uchwyty przyklejane do szyby za pomocą dwustronnej taśmy samoprzylepnej. Jest to zdecydowanie bardziej stabilna metoda mocowania kamery do szyby w porównaniu do typowej przyssawki. Samą kamerę zwykle można zdemontować z uchwytu, ale usunięcie przyklejonego uchwytu z szyby wymaga nieco więcej starań - ale nie jest niemożliwe. Do tego celu można użyć np. żyłki lub cienkiego nożyka.

W kontekście mocowania warto zwrócić uwagę na dyskrecję montażu kamery samochodowej. Klasyczne mocowania z przyssawką sprawiają, że urządzenie dość istotnie odstaje od szyby pojazdu. Przez to bardziej rzuca się w oczy z zewnątrz i zasłania częściowo widok kierowcy i/lub pasażera. Z kolei większość kamer samochodowych mocowanych “na klej” przylega bliżej szyby, przez co są bardziej dyskretne, czasami wręcz “niewidzialne” z zewnątrz. 

Kamera z uchwytem przyklejanym do szyby

Jeszcze jedna uwaga - jeśli planujecie zakup kamery samochodowej do auta z niemal pionową szybą przednią (ciężarówka czy autobus), koniecznie zwróćcie uwagę czy jej mocowanie pozwala na montaż na takiej szybie. 

5) Tryb parkingowy

Monitorowanie parkingowe to nie kluczowa, ale dodatkowa funkcja wielu kamer samochodowych. Jednakże jest to jedna z najbardziej poszukiwanych i oczekiwanych funkcji wśród osób poszukujących kamery do samochodu. Dlatego zdecydowałem, że właśnie tryb parkingowy jest jedną z pięciu najważniejszych cech rejestratorów jazdy (i postoju).

Tryby parkingowe dzielą się na dwa zasadnicze rodzaje - tryb pasywny oraz tryb aktywny (automatyczny). W trybie pasywnym kamera po wyłączeniu reaguje wyłącznie na wstrząsy. Wbudowany G-Sensor po wykryciu uderzenia włącza uśpioną kamerę, która rozpoczyna nagrywanie. Tryb ten jest w większości modeli uzależniony od wbudowanego w kamerze akumulatora Li-Ion, który - jak wyjaśniłem powyżej - niestety nie gwarantuje długiej żywotności. Pasywny tryb parkingowy dominuje w kamerach raczej z niższej półki budżetowej.

Aktywny (automatyczny) tryb parkingowy jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem, ale tkwi w nim pewien haczyk - wideorejestrator z takim trybem musi być podłączony do stałego zasilania. Innymi słowy, kamera musi być zasilana także po wyłączeniu zapłonu w samochodzie. To zwykle wymaga podłączenia specjalnego adaptera zasilania lub dedykowanego powerbanka samochodowego, co należy uwzględnić w budżecie zakupowym. Kamery z aktywnym trybem parkingowym w zestawie z kartą pamięci i odpowiednim adapterem zasilania to wydatek od ok. 500 zł wzwyż.

Kamera samochodowa z aktywnym trybem parkingowym samoczynnie przełącza się w tryb nagrywania parkingowego na postoju i tryb nagrywania ciągłego podczas jazdy. Różne modele kamer mają różnie zaimplementowane tryby parkingowe - najpopularniejsze tryby to detekcja ruchu / wstrząsów, nagrywanie time-lapse (poklatkowe) bądź nagrywanie low-bitrate (o nieco obniżonej jakości obrazu). Niemniej kluczem jest automatyzacja przełączania trybu w zależności od warunków.

Rozszerzenie tematu w osobnym artykule:
Jak działa tryb parkingowy w kamerach samochodowych?

Podsumowanie

Powyższy poradnik dotyczy kilku kluczowych parametrów kamer samochodowych, ale nie wyczerpuje tematu ich funkcji dodatkowych całkowicie. Jeśli szukasz więcej szczegółowych informacji o rejestratorach jazdy - zerknij do Strefy Wiedzy WR24.PL. Zapraszam serdecznie.

Strefa Wiedzy o wideorejestratorach samochodowych 

Na skróty

Jeśli nie chcesz długo szukać, sprawdź od razu najlepsze kamery samochodowe w popularnych przedziałach budżetowych.

Polecane kamery samochodowe wg segmentów cenowych

 

Komentarze do wpisu (4)

31 lipca 2020

Witam, Szukam kamerki bardzo dobrej rozdzielczości przód tył ale koniecznie zależy mi na systemie PAL Europejskim. Czyli klatkaż 50 czy 100 nie 30/60 Która posiada to ustawienie jak kamerki GoPRO. Proszę o poradę i taką chętnie kupię. Pozdrawiam

18 listopada 2020

Zanim się zdecydowałem na rejestrator to przejrzałem mnóstwo stron, pytałem na forach. Zależało mi na płynnym działaniu i możliwości ustawienia ciągłego trybu parkingowego, chciałem żeby rejestrator nagrywał otoczenie auta całą noc. Moje oczekiwania spełnił mikavi pq4, świetnie działa, nagrania w nocy są spoko.

27 listopada 2020

Jestem posiadaczem tego mikavi, u mnie wersja pojedyncza. Bardzo fajna kamerka, pozytywnie mnie zaskoczyła jakość nagrań w nocy a na tym mi najbardziej zależało. Obsługa jest bardzo prosta, dzięki adapterowi nie muszę sie martwic o rozładowanie aku.

9 czerwca 2022

Mam pytanie - czy bez szkody dla urządzenia mogę zamienić oryginalny zasilacz na inny z krótszym kablem, który mogę bez problemu zabudować? Czy lepiej zostać przy oryginalnym? -- ODPOWIEDŹ WR24.PL: Producenci zalecają stosowanie oryginalnych akcesoriów. Jednak jeżeli parametry alternatywnego zasilacza będą zbliżone do oryginału sprzęt powinien działać poprawnie.

Biuro Obsługi Klienta:

Telefon: 68 411 41 71

bok@wr24.pl (dni robocze 9-17)

więcej więcej
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium